Kantoren in de Rand lijden onder Vlaamse concurrentie

© brusselnieuws.be
14/12/2010
In de kantoorzones rond Brussels Airport is de leegstand verder gestegen tot 32 procent. Dat blijkt uit de recentste gegevens van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Brussel (Gomb). Volgens de vastgoedsector moet de Rand het afleggen tegen de stationsbuurten van Leuven, Mechelen, Gent en Antwerpen. De slechte bereikbaarheid doet de luchthavenregio de das om.

In 2009 bedroeg de kantoorleegstand in de Rand al meer dan 31 procent. Definitieve cijfers zijn er nog niet maar volgens de laatste gegevens is de leegstand dit jaar verder gestegen tot 32 procent. "Een zeer abnormaal cijfer in Europa," zegt Bart Hanssens van de Gomb aan brusselnieuws.be.

En er worden nog altijd kantoren bijgebouwd. "De nieuwe kantoren vinden na verloop van tijd wel huurders maar dat gaat meestal ten koste van de oudere kantoorgebouwen. Zo is de leegstand in de industriezone Keiberg opgelopen tot 50 procent."

Leuven heeft duurste kantoren van Vlaanderen
Vooral sinds de jaren 1990 zijn er massaal kantoren gebouwd rond de luchthaven. Behalve de nabijheid van Brussels Airport was de regio vooral ook erg aantrekkelijk voor bouwpromotoren omdat de grondprijzen en belastingen er een stuk lager waren dan in het Brussels gewest. De luchthavenregio is echter steeds moeilijker bereikbaar met de auto en nog altijd onvoldoende ontsloten via het openbaar vervoer. Daardoor is de Rand een stuk minder aantrekkelijker geworden.

Volgens grote vastgoedspelers CBRE en Jones Lang LaSalle is het niet Brussel maar in de eerste plaats Leuven dat daarvan profiteert. De studentenstad heeft sinds enkele jaren een directe treinverbinding met de luchthaven. De kantoren bij het station van Leuven zijn daardoor uitgegroeid tot de duurste van Vlaanderen.

Ook Gent, Mechelen en Antwerpen winnen aan belang op de Belgische kantoormarkt. Volgens De Tijd zullen de stationsbuurten in die regionale steden de komende jaren nog aantrekkelijker worden door de voltooiing van de Diabolo-ontsluiting in 2012. Daardoor zal de reistijd per spoor tussen de luchthaven en Mechelen/Antwerpen spectaculair verbeteren.

Behalve de Rand hebben ook de perifere gebieden binnen het Brussels gewest te lijden van de Vlaamse concurrentie. "De zone Marcel Thiry in Woluwe kampt bijvoorbeeld met een hoge leegstand," aldus nog Bart Hanssens van de Gomb. "Het centrum van Brussel en de wijken rond stations houden echter goed stand. Daar varieert de leegstand van 5 tot 10 procent. Die cijfers zijn vergelijkbaar met die in andere Europese steden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni