KCAP over Neo: 'Winkelen koppelen aan toerisme'

LV
© brusselnieuws.be
26/11/2013

Docks Bruxsel is al met de werken begonnen en Uplace heeft bijna de helft van zijn winkelruimte verhuurd. Hoe zit het dan Neo op de Heizel? brusselnieuws.be vroeg het aan Frank Werner, stedenbouwkundige en projectleider voor Neo bij KCAP, het bureau dat het masterplan voor de nieuwe Heizel tekende.

De concertzaal in Paleis 12 is ondertussen gerealiseerd maar rond de verdere herontwikkeling van de Heizel bestaat nog veel onduidelijkheid. Zo liep de procedure voor de bouw van een hotel en congrescentrum, het speerpunt van Neo, vertraging op. "De oproep moest juridisch worden aangepast omdat het niet evident bleek om de juiste kandidaten aan te trekken", zegt Frank Werner. "De onderhandelingen voor de woningen en winkels zitten wel in de laatste rechte lijn. Volgend jaar zal een winnaar aangeduid worden."

Maar dan zijn we nog niet aan het bouwen. De andere winkelprojecten hebben een voorsprong uitgebouwd. Moeten jullie het roer niet omgooien en het winkeldeel vergeten?
Werner: "De meningen over de geplande winkelcentra lopen erg uiteen en wij hebben daar ook discussies over gevoerd. Feit is dat er vandaag behoefte is aan meer retail in het noorden van Brussel. De interesse van winkelketens is erg groot. Of er uiteindelijk plaats zal zijn voor alle projecten blijft een open vraag, ook voor ons."

Wat als de ruimtes niet verhuurd raken?
Werner: "We moeten flexibel bouwen zodat de constructies ook andere bestemmingen kunnen krijgen. Maar wij geloven heel erg in het winkelpotentieel van Neo. Wij hebben belangrijke troeven die Uplace niet heeft: een goede ontsluiting door het openbaar vervoer en een pak bezoekers dankzij het Atomium en Brussels Expo. Shoppen koppelen aan toerisme lijkt ons heel logisch. We moeten ons ook afvragen hoe winkelen zal evolueren in de komende decennia. Willen mensen een stedelijke omgeving of een liever een themapark?"

Neo sluit aan bij de stad, maar ook de andere projecten presenteren zich als stedelijk.
Werner
: "Pleintjes gaan nabouwen heeft iets artificieel. Je kan beter vertrekken van het bestaande, lijkt ons."

Ander twistpunt in het project is het stadion. Dat zou nu op Parking C moeten komen. Is dat wel een goede locatie?
Werner
: "Het is zeker niet makkelijk omdat het terrein op Vlaams grondgebied ligt, maar de locatie heeft zeker potentieel. De parking kan meteen gebruikt worden voor het stadion."

De bereikbaarheid met het openbaar vervoer lijkt dan weer minder goed.
Werner
: "Dat is eigenlijk geen probleem. Vandaag is de bediening van het stadion op het eerste zicht heel goed met drie metrostations en verschillende tramlijnen. Maar eigenlijk liggen de stations te dicht bij het stadion. Daardoor krijg je opstoppingen aan de haltes en bij het opstappen. De ideale afstand is tussen de 500 meter en 1 kilometer. Op die manier kan de massa zich verspreiden. Voorwaarde is wel dat we een goede voetgangersverbinding tussen de metro en Parking C creëren."

Momenteel wordt ook druk onderhandeld over de atletiekpiste. Is een nieuw stadion met piste haalbaar?
"Stedenbouwkundig is er geen enkel probleem om een stadion met piste te bouwen. Maar het is een kwestie van geld. Investeerders willen winst maken en aan voetbal valt natuurlijk veel meer te verdienen. En voor een goed voetbalstadion is een atletiekpiste een belemmering. De Memorial is bovendien maar één keer per jaar."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni