'Kilometerheffing lost fileprobleem niet op'

Deze week starten Vlaanderen, Wallonië en Brussel met een kilometerheffing voor vrachtwagens. Voor de autosnelwegen in de drie gewesten geldt één tarief, voor de wegen binnen het Brussels Gewest een ander.

Volgens Cathy Macharis, mobiliteitsexpert verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel, zal de kilometerheffing weinig ten goede veranderen in Brussel. Meer nog, ze zou de mobiliteitsknoop nog strakker kunnen maken.

De kilometerheffing geldt voor vrachtvervoer zwaarder dan drie en een halve ton. Op zich zal het volgens Macharis bedrijven er toe aan zetten de beladingsgraad van de vrachtwagens verder te optimaliseren. Mogelijk kan ook een gedeelte van het transport via de binnenvaart of het spoor verlopen. Bovendien stimuleert de kilometerheffing het gebruik van meer milieuvriendelijke vrachtwagens aangezien het differentieert naar euronorm van de vrachtwagens. Het effect op de congestie en emissies is echter klein aangezien goederenvervoer slechts een klein percentage is van de tafiek op de wegen en goederenvervoer minder gevoelig is voor prijsveranderingen. Macharis ziet ook verschillende nadelen aan de manier waarop het systeem wordt ingevoerd. Ten eerste is de limiet van 3,5 ton. “Het gevaar bestaat dat we één vrachtwagen inruilen voor vijf bestelwagens. E-commerce en kleine buurtwinkels zijn al een trend gestart van kleinere leveringsvoertuigen. Die trend moeten we heel goed in de gaten houden. De kilometerheffing dreigt die nog te versnellen.”

Een ander probleem is dat de kilometerheffing geen onderscheid maakt wanneer het voertuig zich op de weg begeeft en heeft aldus geen enkel effect op het feit of vrachtwagens al dan niet in de spits blijven rijden. “Bedrijven die experimenteren met nachtdistributie zoals Colruyt of Delhaize zien hun inspanningen tenietgedaan. De kilometerheffing is een bijkomende kost voor hen terwijl ze net proberen om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Zo los je het fileprobleem natuurlijk niet op”, aldus Macharis.

Wat met de opbrengsten?
De opbrengsten uit de kilometerheffing zouden ook beperkt blijven in verhouding tot broodnodige investeringen in de Brusselse mobiliteit. Er is veel vraag vanuit de transportsector om de opbrengsten toch vooral in een verbetering van de mobiliteit in Brussel te investeren. “Het blijft echter een druppel op een hete plaat,” zegt Macharis. Nu ziet de logistieke sector de kosten verhogen maar zien zij geen opbrengsten. Moest het systeem worden uitgebreid naar personenvervoer, dan draagt iedereen zijn steentje bij als vervuiler maar zullen er ook duidelijke positieve effecten zijn.
Maar van een kilometerheffing op personenvervoer is voorlopig nog geen sprake. Noch in Vlaanderen, noch in Wallonië en zeker niet in Brussel.

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?