Kleine Ring: historisch fietspadplan, 600 parkeerplaatsen sneuvelen

© Kabinet Pascal Smet

Aan beide kanten van de Kleine Ring komen brede en bidirectionele fietspaden, samen goed voor twaalf kilometer. Daarvoor worden enkele ventwegen afgeschaft of omgevormd tot fietsstraat. Zeshonderd parkeerplaatsen gaan op de schop.

Enkele maanden geleden moest Pascal Smet (SP.A) nog in het zand bijten met de versmalling van de Louizarotonde, maar deze week kon de minister van Mobiliteit en Openbare Werken misschien wel zijn belangrijkste project van deze legislatuur voorstellen: de aanleg van vrijliggende fietspaden op de Kleine Ring. Het principe was expliciet opgenomen in het regeerakkoord en Smet heeft nu ook een akkoord met de burgemeesters van de betrokken gemeenten, te weten Yvan Mayeur (PS) van Brussel-Stad, Emir Kir (PS) van Sint-Joost en Charles Picqué (PS) van Sint-Gillis.

Op de Poincarélaan zijn de werkzaamheden al begonnen, en ook voor de Boudewijnlaan is er intussen een vergunning. Die voor de buurt van Madou zou snel moeten volgen. Deze week nog worden de bouwaanvragen ingediend voor de zones tussen Kunst-Wet en de Naamsepoort. Het traject tussen Louiza en Zuid volgt na de paasvakantie.

In de loop van 2019 moet er twaalf kilometer fietspad liggen langs de belangrijke autoweg. “Dat is historisch omdat de Kleine Ring symbool staat voor het alles-voor-de-autobeleid dat jarenlang gevoerd is in Brussel,” zegt Smet. “Nu geven we ook voetgangers en fietsers de plaats die ze nodig hebben.”
De komst van bidirectionele fietspaden aan beide zijden van de Kleine Ring zou geen negatieve impact mogen hebben op de doorstroming van het autoverkeer. Aan de rijvakken voor transitverkeer wordt immers nauwelijks geraakt. Verschillende kruispunten zouden bovendien vereenvoudigd worden. De ventwegen, de zijwegen voor lokaal verkeer, worden wel hier en daar opgeofferd. Op andere plekken worden zij omgevormd tot fietsstraten, dat wil zeggen met absolute voorrang voor fietsers.

De nieuwe fiets- en voetpaden betekenen wel het einde voor 600 van de meer dan 2.800 bovengrondse parkeerplaatsen. De geschrapte plaatsen liggen vooral in de bovenstad, waar weinig bewomers zijn en de plaatsen worden ingenomen door occasionele bezoekers en pendelaars. Zij kunnen terecht in de bestaande ondergrondse parkings, waar volgens Smet nog gemiddeld 4.000 plaatsen beschikbaar zijn, of moeten kiezen voor alternatieven.

Fietsersverenigingen zijn opgetogen over de plannen, maar blijven waakzaam. De fietspaden liggen er immers nog niet. “Wij gaan de uitvoeringsplannen van dichtbij opvolgen,” zegt Roel De Cleen. “De kwaliteit van de fietspaden is belangrijk om een verdere groei van het aantal fietsers mogelijk te maken. In het verleden was de ambitie vaak te laag. Het fietspad aan Rogier wordt bijvoorbeeld amper gebruikt omdat het te smal is.”

De plannen vertonen nog enkele ontbrekende schakels. Voor de zone tussen Naamsepoort en Louiza loopt nog een wedstrijd, en voor de buurt van Sainctelette is er nog geen plan voorgesteld. Daar is eveneens sprake van een wedstrijd om de openbare ruimte aan te pakken naar aanleiding van de ombouw van de Citroëngarage tot museum.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?