Kleine spoorring rond Brussel in afwachting van GEN?

Het grote GEN-project voor een beter spoorverkeer in Brussel is nog niet voor onmiddellijk. Omdat er toch dringend iets moet gebeuren, lanceert de topman van de NMBS Holding, Jannie Haek de pistes van een kleine spoorring rond de hoofdstad of een nieuwe tunnel. Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) reageert afkeurend.

De drie spoorbazen (van NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding) hebben het meerjaren investeringsplan van de NMBS-groep voorgesteld aan de leden van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Haek heeft er mobiliteitsoplossingen uiteengezet die Brussel kunnen dienen zonder te moeten wachten op de voltooiing van het GEN, ten vroegste in 2025.

Om Brussel te ontlasten, stelt hij vrijdag in Le Soir voor om een kleine spoorring aan te leggen. Het zou gaan om een lus van 46 km, met de bestaande lijnen L26 (Schaarbeek - Halle) en L28 (Schaarbeek - Brussel-Zuid) als basis. Om de lus volledig te maken moet er een verbinding komen tussen lijnen 26 en 124 ter hoogte van Linkebeek. Er zouden een twintigtal stations bediend worden. Tegen 2016 kan dat rond zijn, zo luidt het.

Nieuwe tunnel
Een andere suggestie bestaat erin een nieuwe tunnel aan te leggen tussen Vorst en Schaarbeek. Daardoor zou een aantal treinen niet meer door de verzadigde as tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord moeten.

Die twee voorstellen zijn evenwel niet opgenomen in het ontwerp van meerjarenplan dat bestudeerd wordt en waarover de Gewesten een advies moeten geven. Het lijkt dan ook weinig waarschijnlijk dat ze op korte termijn gerealiseerd worden.

Bruno De Lille: 'Dit zijn voorstellen tegen Brusselse mobiliteit'
In een reactie zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille dat voorstel van Jannie Haek "geen voorstel is vóór de mobiliteit in Brussel, maar tegen de mobiliteit in Brussel". "De Brusselse Regering wil nog steeds dat het GEN afgewerkt wordt tegen 2018 en dat de lijnen 26 en 28 meer worden gebruikt om zo de bouw van een grote tunnel te vermijden en het treinverkeer in dienst van de Brusselaars te stellen."

"De bouw van een grote tunnel onder de huidige Noord-Zuidverbinding, zoals voorgesteld door Jannie Haek, is a priori geen spoor meer dat door Infrabel wordt gevolgd. Dergelijke tunnel onder de verbinding verbetert de bediening op het grondgebied van het Brussels Gewest niet, omdat het aanbod zich volledig op het centrum richt en daarbij de rest van het grondgebied links laat liggen. Plots heeft Jannie Haek blijkbaar 1.5 miljard euro gevonden voor deze tunnel, terwijl afwerking van het Brusselse GEN (die 600 miljoen euro kost) zogezegd pas tegen 2025 kan", aldus De Lille.

"De werken zijn in 2005 begonnen en op bepaalde lijnen zijn ze al afgewerkt (L25 en L36) of bijna (L60 en 161). Er is niets wat het uitstellen van de exploitatie van het GEN met nog eens 13 jaar rechtvaardigt."

Dinsdag hebben minister-president Piqué (PS), minister Grouwels (CD&V) en staatssecretaris De Lille een gesprek met federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) over het GEN.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?