Kosten nieuw Rogierplein lopen op

© brusselnieuws.be
02/12/2015

De vernieuwing van het Rogierplein, inclusief de bouw van de gigantische luifel en de renovatie van het metrostation eronder, zal uiteindelijk 42 miljoen euro kosten. In 2009 werd de kost nog geraamd op 34 miljoen euro en de vorige regering hoopte de prijs te drukken tot 29 miljoen euro.

De verhoging van het budget blijkt uit een intern document waar La Dernière Heure de hand kon op leggen en is bevestigd door het Gewest. De totale kostprijs is opgelopen tot 42 miljoen euro. Dat is 8 miljoen meer dan de 34 miljoen euro die in 2009 werd begroot. Toenmalig minister Brigitte Grouwels (CD&V) hoopte de kostprijs nog te drukken tot 29 miljoen euro door te kiezen voor andere, meer gestandaardiseerde materialen, maar uiteindelijk loopt de factuur dus toch opnieuw hoger op.

Huidig minister Pascal Smet (SP.A) wijt het oplopen van de kosten aan de complexiteit van de werf. "Het is een grote werf die loopt van de Albert II-laan tot aan de Kruidtuin", klinkt het. "De luifel is bovendien een architecturaal huzarenstukje. Verder waren er ook onverwachte problemen die moesten aangepakt worden zoals waterinsijpeling. Om de werken tot een goed einde te brengen waren ook enkele onteigeningen nodig, onder meer van een gemeentelijke feestzaal."

Smet, die het project zelf lanceerde in een vorige legislatuur, blijft wel overtuigd van de plannen. "Het was van in het begin de bedoeling om een visitekaartje voor Brussel te realiseren. Op het Rogierplein, gelegen op de Kleine Ring tussen het Noordstation en de Nieuwstraat, passeren heel veel mensen. Er zijn ook tal van hotels. Veel bezoekers vormen er hun eerste beeld van Brussel."

Windstilte
Ter herinnering: de plannen voor de heraanleg werden gelanceerd in 2006. De afbraakwerken aan het oude pleinen begonnen in 2009. Ondertussen is de werf in de laatste fase met de opbouw van de grote luifel. De werken aan het plein zouden eind dit jaar af moeten zijn. De luifel zou op het einde van de lente van volgend jaar klaar moeten zijn. De werf zal daarmee 7 jaar geduurd hebben, bijna dubbel zo lang als aanvankelijk gezegd.

De stalen structuur van de luifel staat er ondertussen. Momenteel wordt een folie van kunststof over de structuur gespannen. Die werkzaamheden kunnen enkel gebeuren bij windstilte en droog en zacht weer (minimum 10°C). De verdere planning hangt dus vooral af van de weergoden.

Pas met de montage van de luifel werd de vooruitgang van de werf erg zichtbaar. Voordien lag het plein jarenlang open terwijl er grote ondergrondse werkzaamheden aan de gang waren. Ook een heel stuk van de Kleine Ring werd aangepakt. De wegenwerken zijn goed voor bijna 10 miljoen euro. De luifel kost 7,5 miljoen euro. Het atrium dat daglicht binnenbrengt in het metrostation is goed voor ruim 8 miljoen euro. De rest van het geld ging naar studies, roltrappen, waterdichtingen enzovoort.

Bekijk ook de reportage van tvbrussel:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni