De commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement heeft dinsdagmiddag de ordonnantie die de lage-emissiezone (LEZ) invoert in het Brussels gewest unaniem goedgekeurd. Enkel de groenen onthielden zich omdat ze onvoldoende tijd gekregen hadden om de tekst grondig te bestuderen.

Op een paar amendementen van de meerderheid na, werd de tekst ongewijzigd aangenomen. Die aanpassingen hadden betrekking op de invoering van de dagpas, een pas die mensen kunnen aanschaffen die occasioneel het Brusselse gewest willen inrijden met een wagen die niet aan de normen voldoet.

'Ook begeleidende maatregelen nodig'
Fractieleider van CD&V Paul Delva was alvast positief over het plan maar had ook enkele bedenkingen.

"Het is belangrijk dat er enkele begeleidende maatregelen genomen worden, zoals het promoten van alternatieven voor de wagen, autodelen, het verbeteren van de fietsinfrastructuur en het inzetten op elektrische mobiliteit. De bedoeling is niet dat de vervuilende wagens gewoon vervangen worden. Ik zou het als een gemiste kans beschouwen als we over enkele jaren met z’n allen nog steeds in de file staan, ook al is die file dan 'gezonder,” klonk het.

Kritiek op manier van werken
Annemie Maes (Groen) hekelde de manier van werken van de meerderheid. De parlementsleden kregen de teksten pas op vrijdag, zodat er maar weinig tijd was om amendementen voor te bereiden. Ze hekelde ook de vertraging die er is in de uitrol van de LEZ. Daardoor komt er een feitelijk uitstel van de maatregel met 9 maanden.

Maes wees er ook op dat bevoegd minister Céline Fremault (CDH) de effecten van de LEZ op de luchtkwaliteit niet kan aantonen.

Ook Liesbet Dhaene (N-VA) hekelde de vertraging en het feit dat de echte uitrol van de LEZ pas vanaf de zomer van 2018 zal gebeuren. Uit de site lez.brussels blijkt volgens haar dat "afwijkingen voor voertuigen die niet voldoen, pas aangevraagd kunnen worden vanaf de zomer van 2018, dagpassen maar gekocht worden vanaf de zomer van 2018 en dat ook het registreren van buitenlandse voertuigen kan... maar vanaf de zomer van 2018."

Bovendien blijft het gebrek aan informatie van de bevolking ten aanzien van de concrete modaliteiten van deze zone schrijnend. "Onder het motto 'beter laat dan nooit' blijft N-VA de lage-emissiezone steunen", stelt Dhaene, die geen stemrecht heeft in de commissie. "Maar jammer genoeg zijn er op dit moment maar weinig ingrediënten aanwezig voor een geslaagde uitrol ervan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni