Langverwacht taxiplan belooft tabula rasa

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
25/04/2017

Het nieuwe taxiplan rolt niet de rode loper uit voor Uber, maar belooft een grondige hervorming ten voordele van klanten en chauffeurs. Er volgt nog overleg met de sector over de concrete uitwerking van de voorstellen.

Pascal Smet (SP.A) heeft zijn langverwachte taxiplan voorgesteld. De minister van Mobiliteit wil een nieuw, gelijk speelveld creëren voor de klassieke taxisector, de onlinebestelplatformen zoals Uber en de limousinediensten. Dezelfde regels dus voor iedereen die ritten aanbiedt.

Meest opvallende verandering is dat de vergunning in de toekomst persoonlijk wordt, verbonden aan één chauffeur. Gedaan dus met het verhandelen van licenties. Het moet de sector een stuk transparanter en klantvriendelijker maken. Toen onlangs een koppel klappen kreeg van een taxibestuurder bleek het bijvoorbeeld moeilijk te achterhalen wie bij die rit aan het stuur zat.

Dat Uber niet bij voorbaat wordt verboden, schiet bij een deel van de taxisector opnieuw in het verkeerde keelgat. Naar schatting honderd chauffeurs maakten ook hun ongenoegen kenbaar in het Brussels parlement. Maar het geroep over Uber is waarschijnlijk niet veel meer dan een bliksemafleider. De broodnodige hervorming van de taxisector is immers ook voor de komst van het omstreden bestelplatform verschillende keren mislukt. Het probleem lijkt eerder dat enkele grotere exploitanten niet willen raken aan het bestaande licentiesysteem.

Smet maakt zich sterk dat een stille meerderheid van de naar schatting drieduizend taxichauffeurs wel voor zijn plan te vinden is. De hervorming moet immers ook de positie van de chauffeur ten opzichte van taxibedrijven en telefooncentrales versterken. “Chauffeurs moeten de vrucht van hun arbeid kunnen plukken,” zegt Smet. “Het revolteert me dat chauffeurs tot 60 uur per week moeten werken en slechts 1.200 euro overhouden omdat ze heel wat moeten afdragen voor hun wagen en aan de telefooncentrale. In het nieuwe systeem kunnen chauffeurs zelf kiezen voor wie ze rijden en onder welk statuut. Ze kunnen ook voor verschillende platformen werken.”

Overigens toonde ook Uber zich teleurgesteld in het plan. Het bestelplatform krijgt immers evenzeer een strikt kader opgelegd, inclusief een minimumtarief. Het plafond op het aantal chauffeurs wordt bovendien slechts een beetje verhoogd. Smet geeft toe dat het aantal toegelaten taxi’s ver onder het Europees gemiddelde blijft, maar wil de sector behoeden voor een al te grote schok.

Niemand echt tevreden, dan is het misschien een goed plan? Taxi-expert Wim Faber is alvast voorzichtig positief. “Het plan is goed uitgebalanceerd,” klinkt het. “Ik kan me inbeelden dat Uber minder blij is dan de taxisector.”

Het taxiplan is nog niet definitief. Smet wil de komende weken verder overleggen met de sector om eind mei met een uitgewerkt ordonnantievoorstel te komen. Belangrijk is alvast dat regeringspartij PS, die in het verleden vaak de traditionele taxisector verdedigde, een voorzichtig positief signaal gaf in het parlement. Marc-Jean Ghyssels verdedigde de principes van het plan tegen de kritiek van vooral de PVDA.

Een van de belangrijkste aandachtspunten voor de socialisten is het bedrag dat het gewest zou betalen voor de verlopen licenties in de overgang naar het nieuwe systeem. Veel chauffeurs en exploitanten hebben meerdere tienduizenden euro’s betaald voor hun licentie(s). De overheid zou dat verlies nu voor een stuk moeten compenseren. Hoe en met welk geld dat zal gefinancierd worden, is nog niet helemaal duidelijk. Volgens Smet worden nog verschillende mechanismen bestudeerd en liet de regering zich adviseren door verschillende experts onder wie professor Philippe Van Parijs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni