De Dod-keten is goed vertegenwoordigd in de Leuvensesteenweg.

Leuvensesteenweg opnieuw open voor auto’s

SVG
© Brussel Deze Week
12/03/2013
De voetgangerszone voor de Leuvensesteenweg nabij Madou wordt begraven. De auto’s zullen vanaf 26 maart opnieuw door de straat rijden. Dat hebben Sint-Joosts burgemeester Emir Kir (PS) en minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) bekend gemaakt.

De Scailquinstraat krijgt een busbaan in de twee richtingen. Ook taxi's en fietsers mogen die gebruiken. Het benzinestation in de straat zou ook verdwijnen. Auto's die staduitwaarts rijden zullen opnieuw de Leuvensesteenweg nemen van Madou richting Sint-Joostplein. Stadinwaarts moeten auto's de Scailquinstraat nemen (zie plannetje onderaan artikel).

Bredere voetpaden
De Leuvensesteenweg krijgt tussen het Madouplein en de Maria-Theresiastraat wel bredere voetpaden, tussen 3 en 5 meter breed. Daarbovenop komen er drie rustpunten met groenvoorzieningen en stadsmeubilair: aan het uiteinde van de Kunstlaan, aan de achterkant van de Madoutoren en beneden op de hoek met de Scailquinstraat.

Volgens minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels betekent die ingreep dat de ruimte voor voetgangers in de Leuvensesteenweg verdubbelt. 80 procent zal voortaan aan de voetgangers toebehoren, terwijl slechts 20 procent van de ruimte naar de auto gaat.

Net zoals voordien zullen er geen parkeerplaatsen zijn in het bewuste stukje Leuvensesteenweg. Er komt wel een laad- en loskade ter hoogte van discotheek Mirano. 's Nachts fungeert die als taxistandplaats. Achter de Madoutoren komen ook taxiplaatsen.

Sociale controle
Grouwels wijst erop dat handelaars, bewoners, horeca en bedrijven argumenten hadden die het Gewest niet naast zich neer kon leggen, onder meer omtrent "de visibiliteit van de winkels, sociale controle en overlast in de Scailquinstraat (waar de auto's in het autovrije project in twee richtingen reden, red.)."

De Leuvensesteenweg krijgt een nieuwe asfaltlaag krijgen zodra het weer dat toelaat. De echte heraanleg moet wachten op een nieuwe bouwaanvraag. Het openbaar onderzoek daarover begint na de zomer.

Het idee om een stukje Leuvensesteenweg autovrij te maken kwam van het vorige gemeentebestuur in Sint-Joost, onder leiding van Jean Demannez (PS). Grouwels omarmde het project maar het was al langer duidelijk dat Emir Kir (PS), de opvolger van Demannez als burgemeester, niet geloofde in het project.

,>

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node, Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni