Louizalaan heeft eerste fietsstraat van het gewest

© brusselnieuws.be
22/04/2013
De Louizalaan heeft sinds deze maandag een fietsstraat. Fietsers hebben er de volgende zes maanden over de hele weg voorrang op gemotoriseerd vervoer. De Fietsersbond vindt de locatie fout gekozen en vraagt meer autowerende maatregelen.

Het proefproject is een initiatief van vervoersminister Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

Een fietsstraat is een straat waarin de fietsers de hele breedte van de weg mogen gebruiken, laten de twee Brusselse excellenties weten. Auto's blijven er wel toegelaten (ook om te parkeren), maar mogen niet meer dan 30 km/uur rijden. Ze mogen fietsers evenmin inhalen. "Je zou een fietsstraat dus het best kunnen omschrijven als een breed fietspad waarop auto's gedoogd worden."

De test vindt plaats op een zijstrook van de Louizalaan, tussen de Dalstraat en het Stefaniaplein, richting kleine Ring. Die keuze is niet toevallig. De Louizalaan is immers steeds populairder bij fietsers en stak zelfs de Wetstraat voorbij bij de laatste tellingen, melden Grouwels en De Lille.

Het BIVV zal de testfase begeleiden en bestudeert met name de gemiddelde autosnelheid en het aantal auto's en fietsers in de fietsstraat.

Na zes maanden wordt beslist of het project verlengd wordt. In fietssteden als Gent en Kopenhagen is het concept al ingeburgerd.

"Dit proefproject past in wat ik de "Lente van de Fiets" zou willen noemen", zegt minister Grouwels. "We schakelen een versnelling hoger in het wegwerken van infrastructurele belemmeringen voor fietsers en de aanleg van fietspaden."

Staatssecretaris De Lille benadrukt dat verschillende Brusselse gemeenten ondertussen interesse tonen in de aanleg van fietsstraten op hun gemeentelijke wegen. "Het Gewest zal hen daarbij financieel en praktisch ondersteunen."

Fietserbond: 'Louizalaan is geen goede locatie'
De Fietsersbond is blij dat er een fietsstraat komt, maar toont zich ongelukkig over de locatie. "Een fietsstraat kan enkel functioneren als er weinig of geen autoverkeer is", zegt Roel De Cleen. "Een autoknip is aangewezen, maar die werd niet ingevoerd in de Louizalaan. Ook snelheidsremmende maatregelen, zoals verkeersdrempels, een Berlijns kussen of een asverschuiving, ontbreken. Een verkeersbord alleen zal onvoldoende effect hebben op de snelheid van het gemotoriseerd verkeer."

De Fietsersbond vreest dat door het ontbreken van voldoende flankerende maatregelen het proefproject negatief beoordeeld zal worden. Roel De Cleen: "In een straat met minder autoverkeer zou het project meer kans op slagen hebben. Natuurlijk kan net dat een van de conclusies van het project worden, en dan hoeft niets de verdere invoering van fietsstraten in de weg te staan."

Van Damme: 'Schrap een rij- of parkeerstrook'
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) deelt de bedenkingen en voegt er nog enkele aan toe. "Fietsveiligheid moet meer zijn dan een verkeersbord. Schrap een rij- of parkeerstrook in elke richting en maak die volledig gereserveerd voor fietsers. Daarmee verbeter je de objectieve én de subjectieve veiligheid van alle fietsers, of ze nu geoefend zijn of niet."

Het verkeersbord bij de straat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni