Masterplan Nieuwstraat spreekt verkeersplan tegen

© BUUR + LATZ

Het Brussels stadsbestuur heeft het masterplan voor de vernieuwing van de Nieuwstraat en omgeving goedgekeurd. Opmerkelijk, want dat masterplan keurt het (voorlopige) mobiliteitsplan voor de Vijfhoek af. "De parkeerlus zal de breuk tussen de Nieuwstraat en het historische centrum bestendigen."

De parkeerlus die de Stad plant in het kader van het autovrij maken van het Beursplein en een stuk van de Anspachlaan (zie plannetje onderaan), doorkruist de strategie van het stadsbestuur om de Nieuwstraat op te waarderen. Dat staat in het masterplan voor de vernieuwing van de drukste winkelstraat, dat brusselnieuws.be opvroeg.

"De Wolvengracht en de Schilknaapstraat zullen overbelast worden en zo de breuk tussen de Nieuwstraat en het historisch centrum bestendigen", klinkt het. De studiebureaus BUUR en LATZ pleiten daarom voor een lussenplan dat het verkeer zoveel mogelijk afleidt naar de Kleine Ring.

Het masterplan hecht veel belang aan voetgangersverbindingen tussen de Nieuwstraat en andere wijken. De renovatie van het Muntcentrum is een kans om de link met de Kleerkopersstraat te versterken, maar dat dreigt de parkeerlus dus teniet te doen. Verder wordt ook gepleit voor extra verbindingen tussen de Nieuwstraat enerzijds en de Zilverstraat en Adolphe Maxlaan anderzijds.

Volgens schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans (MR) zullen beide projecten niet in concurrentie treden. "Het zijn twee kindjes die samen zullen opgroeien", klinkt het op zijn kabinet. "Er zal zeker nog overleg zijn tussen alle partijen om ervoor te zorgen dat er geen paradoxen zijn tussen beide projecten. Het masterplan is in wezen een studie, die niet noodzakelijk helemaal zal uitgevoerd worden."

Horecazone
Naast de toegankelijkheid staat diversiteit centraal in het masterplan. De eenzijdige winkelstraat moet een gemengde stadswijk worden, met bijvoorbeeld "meer woningen boven winkels". Er moet ook een diverser handelsaanbod komen, met onder meer een horecazone rond het Finisterraeplein, de Sint-Michielsstraat en het Martelarenplein. De zijstraten van de Nieuwstraat moeten aangepakt worden om een complementair winkelaanbod te creëren.

"Het masterplan wil de Nieuwstraat wapenen voor de concurrentiestrijd met de geplande winkelcentra in het noorden van de stad. De grote winkels in de Nieuwstraat zouden in dat verband werk kunnen maken van hun integratie in de stad. Inno en City 2 zouden in hun bovenste verdiepingen plaats kunnen maken voor horeca, woningen of voorzieningen en eventueel ook een deel van hun dak kunnen vergroenen en openstellen. De toegang zou via een externe roltrap kunnen gebeuren. "De daken bieden een uniek uitzicht over de stad", klinkt het. "Dergelijke plannen zouden de iconische waarden van de massieve gebouwen kunnen versterken."

De eigenlijke heraanleg van de Nieuwstraat zou in de loop van 2015 moeten beginnen. Bedoeling is dat de nieuwe heraanleg duurzamer is dan de vorige. Die dateert van 1995. De vorige meerderheid had al een plan voor de Nieuwstraat maar dat werd door de huidige bestuursploeg van tafel geveegd.

Parkeerlus: 2 rijstroken in een richting rond de autovrije zone

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?