© bsubway.net

Metro Clemenceau blijft deels dicht: 'Elk weekend 15-tal valpartijen'

LV
© BRUZZ
13/05/2016

Tot nader order is metrostation Clemenceau niet toegankelijk voor opstappende reizigers op zaterdag en zondag tussen 10 en 16 uur. Dat zorgt voor onvrede bij veel bezoekers en marktkramers van Abattoir. Volgens de MIVB is de sluiting echter noodzakelijk voor de veiligheid. "Elk weekend waren er valpartijen op de roltrap en mensen kunnen op de sporen vallen door de relatief smalle perrons."

Wie met de metro naar de markt van Abattoir trekt in Kuregem, kan wel uitstappen in station Clemenceau. Maar om terug naar huis te gaan, zijn marktbezoekers aangewezen op het iets verder gelegen metrostation Delacroix. Geen sinecure voor wie zwaar geladen is en/of slecht te been want de toegang tot dat station gaat enkel via een trap.

"Wij krijgen heel wat klachten van verkopers die minder klanten zien en bezoekers die niet begrijpen waarom ze niet in het dichtstbijzijnde station kunnen", zegt Paul Thielemans van Abattoir. "We zetten personeel in om mensen met een kinderwagen of rolstoel de trap op te helpen aan Delacroix."

Los van terreur
De beperkte sluiting van Clemenceau elke zaterdag en zondag van 10 tot 16 uur staat los van de nasleep van de aanslagen op 22 maart, maar heeft te maken met de moeilijk beheersbare reizigersstroom tussen het station en de grootste markt van Brussel. Die trekt gemiddeld 100.000 bezoekers per week (vrijdag, zaterdag en zondag). Volgens Abattoir komt zowat de helft van die bezoekers met de metro.

De meesten van hen stappen in en uit aan Clemenceau. Maar dat station, geopend in 1993, is niet gebouwd voor dergelijk intensief gebruik. Het komen en gaan van duizenden reizigers met zakken en boodschappenwagentjes zorgt er dan ook al jaren voor gevaarlijke situaties. "De perrons zijn er relatief smal waardoor het risico bestaat dat reizigers op de sporen belanden", zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. "De roltrap heeft er ook een sterke hellingsgraad. Op den duur telden we er elk weekend 12 tot 14 valpartijen. Dat was uiteraard niet houdbaar naar veiligheid."

Structurele oplossing
De voorlopige oplossing bestaat er dus in om geen opstappers toe te laten in het station. Daarnaast zet de MIVB 60 mensen in om reizigers te begeleiden en informeren over alternatieven via flyers. "Ook bus 46 en tram 81 stoppen in de buurt", klinkt het. "In functie van de feedback blijven we de situatie voortdurend evalueren en sturen we bij waar nodig."

Abattoir hoopt dat Clemenceau toch zo snel mogelijk opnieuw volledig open kan. "Het moet mogelijk zijn om met het personeel dat de MIVB inzet een wachtrij te organiseren om te verhinderen dat het perron overbezet raakt", zegt Thielemans. "Mensen die goed te been zijn, zullen dan wel tot Delacroix blijven stappen om de rij te vermijden."

"Op termijn moet er een structurele oplossing komen, zowel aan Clemenceau als aan Delacroix. Daar zou een hellend vlak moeten komen zodat reizigers niet enkel zijn aangewezen op de trap. Zo zou de voetgangersstroom ook gescheiden kunnen worden van de voertuigen die in en uit de parking rijden."

Dergelijke aanpassingen vragen echter flinke investeringen en het is niet duidelijk wanneer die zouden kunnen. "De MIVB bekijkt daarover de opties met het Gewest", klinkt het nog bij Van hamme.

Het metrostation Delacroix ligt dichter bij de markt van Abattoir dan dat van Clemenceau.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni