De reiziger geeft de vervoersmaatschappij MIVB opnieuw 6,6 op 10. De veiligheid steekt daar met 6,8 voor het eerst boven uit. Dat blijkt uit de jaarlijkse tevredenheidsbarometer.

De verklaring is niet ver te zoeken: het aantal agressies is met 25 procent gedaald, in 2013 kwamen er 400 politieagenten en 45 MIVB-veiligheidsagenten bij. Ondertussen is 85 procent van de metrostations met toegangspoortjes uitgerust. Minister van Verkeer Brigitte Grouwels is bijzonder tevreden met de score, maar beseft dat het werk niet af is: “Wat netheid, toegankelijkheid en avondaanbod betreft vinden onze klanten dat er nog heel wat werk aan de winkel is.” Ook over de tarieven zijn de klanten minder tevreden dan vorig jaar. De afschaffing van het gratis abonnement voor senioren – een politieke beslissing – zou daar een grote rol in spelen. CEO Brieuc de Meeûs: “In de resultaten van de bevraging speelt ongetwijfeld de stijging van de tarieven een grote rol. Als we die buiten beschouwing zouden laten, zou de algemene tevredenheid er vermoedelijk op vooruitgaan en niet stagneren.”

Over de frequenties tijdens de spitsuren zijn de klanten van de MIVB zeer tevreden, maar dat is niet het geval voor de avond, nacht en weekeinde. Noctis krijgt maar 5,5. Marketingdirecteur Patrick Gillieaux begrijpt dat een nachtbus om het halfuur ‘niet ideaal’ is. Gillieaux: “De klanten verwachten dat de avondfrequentie meestijgt met de frequentie tijdens de dag.” De MIVB heeft de duur van de spitsuren in 2013 verlengd om aan de wensen van de klanten tegemoet te komen. Sinds 10 maart zijn de frequenties op een dertigtal tram- en buslijnen verhoogd tijdens het weekeinde, de daluren en ‘s avonds. Dat zou zich moeten vertalen in een stijging van de tevredenheid volgend jaar.

De MIVB was in 2013 goed voor 355 miljoen ritten, dat is een stijging met 61 procent in tien jaar. Tegen 2017 mikt ze op 415 miljoen ritten. Om dat waar te maken is veel nieuw rollend materieel nodig, dit jaar komen er alvast 30 nieuwe trams en 172 bussen aan. Volgens de barometer is informatie een van de sterke punten van de MIVB. Vooral real time informatie valt erg in de smaak bij de reizigers. Er komen dit jaar alvast 350 nieuwe wachttijdaanduiders. De tevredenheidsenquête werd afgenomen bij 10.000 reizigers, twee derde online, één derde telefonisch.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni