De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB gaat een stapje verder in het wegwijs maken van Brusselaars en bezoekers van de hoofdstad. Met een chatbot in de gedaante van ‘de Siamese hipstertweeling Kat en Gorik’ geeft de MIVB de klok rond tips over de wijk rond het Sint-Katelijneplein en de Sint-Gorikshallen. Op termijn moet elke wijk zijn eigen chatbot krijgen die de reiziger info verschaft over leuke plekken en interessante uitjes.

Kat en Gorik, zo heet de eerste chatbot van de MIVB. De twee 'Brusseleirs' antwoorden 24/24 en 7/7 via de applicatie Messenger op vragen van reizigers over 'hun' wijk in Brussel: de wijk rond het Sint-Katelijneplein en de Sint-Gorikshallen. De chatbot maakt daarbij gebruik van de MIVB-gegevens in realtime (via open data) en de geo-lokalisatie, aangevuld met informatie van visit.brussels.

Door met een smartphone de Messenger-code te scannen die op de stickers en de affiches staat of via de Facebook-pagina, kan de gebruiker onmiddellijk een conversatievenster openen in Messenger. Hij of zij wordt aangesproken door Kat & Gorik in het Nederlands, Frans of Engels met een lijst activiteiten en leuke plekjes.

De gebruiker kiest een activiteit en tijdstip waarop hij of zij iets wil doen en krijgt zo een activiteitenlijst en een traject op maat om naar een van de activiteiten te gaan met het openbaar vervoer van de MIVB.

Binnen enkele maanden lanceert de MIVB ook nog een reeks andere chatbots. Elk van hen wordt toegewezen aan een wijk in Brussel. Alles samen zullen er eind 2018 minstens 6 chatbots nieuwsgierigen of mensen die uitgaan begeleiden. Elke 'Brusseleir' vertegenwoordigt zo zijn wijk en heeft een eigen identiteit, taalgebruik en stijl.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni