OPENBAARVERVOER02 BDW1513

MIVB krijgt onderscheiding van reizigers

Jelle Couder
© Brussel Deze Week
09/03/2016

De MIVB heeft gemiddeld 7 op 10 gescoord in de tevredenheidsenquête van de reizigers. Meteen de eerste keer dat de vervoersmaatschappij een onderscheiding scoort bij haar eigen klanten. “De hogere frequenties hebben een watervaleffect.”

De reden dat de MIVB kan uitpakken met een eerste 7 op 10 zit vooral bij de vooruitgang die het busnet maakte. De metro en de tram boekten lichte vooruitgang met een algemene tevredenheid van 7,1 op 10. De bus maakte een mooi inhaalmanoeuvre door van 6,6 op 10 in 2014 naar 6,9 op 10 vorig jaar te gaan.

De MIVB zelf ziet de betere busscore vooral als een gevolg van het nieuwe materieel en de betere frequentie. Eind 2014 deden de laatste van de nieuwe Desiro-bussen hun intrede. Daardoor kon de vervoersmaatschappij de capaciteit op het busnet met een vijfde verhogen. “Door die betere frequentie zien we ook in andere delen van de enquête een verbetering,” zegt MIVB-CEO Brieuc De Meeûs. “Bijvoorbeeld bij de overstappen en bij het comfort. Je kan spreken van een watervaleffect.”

Met de nieuwe busbestelling in het kader van het nieuwe busplan wil de MIVB die trend doorzetten. De vraag of die nieuwe bussen een elektrische dan wel een hybride aandrijving zullen hebben, blijft voorlopig onbeantwoord. “Die knoop moet de regering doorhakken”, zegt De Meeus. “Ik verwacht dat dat in de komende weken zal gebeuren.”

Ook bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) zag bij de presentatie van de enquête niets dan redenen om zichzelf op de borst te kloppen. “We zien het resultaat van onze investeringen, die we de komende jaren nog zullen doorzetten. Wij zijn het enige gewest dat nog volop de kaart van het openbaar vervoer trekt.”

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Er blijven een aantal weerkerende knelpunten: het aanbod tijdens de avond en ‘s nachts, de werking van de roltrappen en de toegankelijkheid voor fietsen in de voertuigen. Op al die punten scoort de MIVB 6 op 10 of lager. Het avond- en nachtnet profiteert nu al wel van de frequentieverhoging in februari, onder andere op drie Noctislijnen. Het valt dus af te wachten wat de impact daarvan is op de barometer.

Voor minister Smet is de oplossing voor het gebrek aan nachtvervoer niet noodzakelijk bij de MIVB zelf te vinden. “Autodelen moet een belangrijke aanvulling worden,” zegt hij. “Het parlement zal zich de komende weken buigen over de ordonnantie over ‘free floating’-auto’s (deelwagens die niet aan een station gebonden zijn, red.). Daar kunnen we dan werken met bijvoorbeeld een combi-abonnement.”

Andere speerpunten waarmee de MIVB de komende jaren hoopt te scoren bij de reizigers zijn een nieuwe app en nieuwe wachttijdaanduiders. Ook de gratis Wifi in de stations moet zijn intrede doen.

Focus op frequenties
De grote toekomstvraag is of alle geplande investeringen er komen. De MIVB lijkt hogere frequenties te zien als een belangrijke weg naar een meer tevreden reiziger. Maar voor hogere frequenties zijn extra voertuigen en werken nodig. En die kosten geld.

Het project voor de automatische metro werd al op de lange baan geschoven. Er dienen zich ook zware investeringen aan door het tunneltrauma dat de Brusselaars de afgelopen weken beleefden. Politici als Didier Reynders (MR) pleitten er al voor om geld voor de uitbreiding van de metro te gebruiken om de tunnels te repareren.

Volgens De Meeus zal het zo’n vaart niet lopen. “Het budget voor de tunnels is van een andere orde. Enkele tientallen miljoenen, tegenover de meer dan vijf miljard die in ons investeringsbudget voor de komende tien jaar is toegewezen.”

De grote projecten die de MIVB in die periode plannen, blijven dus op de rails: de metro naar Schaarbeek, het nieuwe busplan en de verlenging van tramlijnen 94, 9, 3 en 7.

Meer duidelijkheid over de richting die het openbaar vervoer zal uitgaan, zal er komen bij de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst voor de MIVB. Die moet er dit jaar nog zijn en zal volgens minister Smet “aanzienlijk eenvoudiger” zijn dan de huidige.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni