MIVB oefent tunnelbrand in zeecontainer

© MIVB

In het trainingscentrum van de MIVB in Haren staat een bijzonder zeecontainer: de Evactunnel. "In deze ruimte wordt een evacuatie gesimuleerd in een donkere tunnel, en leren de trambestuurders hoe ze het best te werk kunnen gaan", zegt Marc Coudyser, training manager bij de MIVB.

De vraag kwam van de trambestuurders zelf: ze wilden graag een praktijksessie waarbij ze de evacuatie uit een tramtunnel zouden inoefenen.

Zo kwam Marc Coudyser, knowledge and training manager, op het idee voor de Evactunnel: “In deze ruimte wordt een evacuatie gesimuleerd in een donkere tunnel, en leren de trambestuurders hoe ze het best te werk kunnen gaan. Als we er met deze opleiding in slagen om één persoon te redden, is de doelstelling bereikt", aldus Coydyser.

In Brussel zijn er echter bijna geen ongebruikte spoortunnels te vinden, en al zeker niet in de buurt van het trainingscentrum in Haren. Een ander optie was om ’s nachts op de sporen te gaan oefenen, wanneer het verkeer stilligt, maar dat zou heel ingewikkeld zijn. Vandaar de langwerpige zeecontainer.

Zo realistisch mogelijk
Om zo dicht mogelijk aan te leunen bij reële situaties, zijn er een aantal elementen in de container geplaatst: sporen, ballast, een stuk van een echte tram, een pre-metroseinlicht, een tegenspoor, een baken, kabelgoten, een kinderwagen, een rookgenerator enzovoort. Tijdens de oefeningen zijn ook kreten van panikerende reizigers te horen.

Verschillende scenario’s worden uitgetest, ook met personen met beperkte mobiliteit. Er wordt geoefend op evacuatie na pech van de tram of een elektriciteitspanne, een dringende evacuatie door een noodsituatie zonder brand of een dringende evacuatie met brand, rook en omgevingsgeluiden. 

Tip: als het om een brand gaat, moeten mensen zich steeds naar de lager liggende uitgang begeven, ook al is die misschien verder weg dan de hoger liggende uitgang. Aangezien rook stijgt, is er in de hogere zones een groter gevaar op intoxicatie.

Sinds 1 maart 2017 volgen alle trambestuurders deze praktische evacuatie-opleiding: momenteel hebben een 370-tal bestuurders de opleiding al gevolgd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?