MIVB vervoert 20 miljoen reizigers meer

De MIVB vervoerde het afgelopen jaar 311 miljoen reizigers, 7 procent meer dan een jaar eerder. Dit jaar verwacht de vervoersmaatschappij opnieuw groei, na een korte stagnatie in 2009. Door de demografische zou het reizigersverkeer tegen 2015 met de helft toenemen tegenover 2001.

In 2009 bedroeg het reizigersaantal 290,6 miljoen. Een jaar daarvoor was dat 286 miljoen. De minder sterke groei in die jaren was vooral voor rekening van de economische crisis. In 2010 waren er dan weer 20 miljoen extra ritten. Het metrogebruik zit daarbij in de lift en heeft nu een marktaandeel van 48 procent. Bus en tram waren elk goed voor 26 procent van de ritten.

MIVB-baas Alain Flausch zag bij de presentatie van de jaarcijfers vier grote redenen voor het sterk toenemende aantal reizigers.

"Het gaat beter met de economie, we zien dat ook in het wegverkeer, dat weer toeneemt. Daarnaast is er het grote succes van de schoolabonnementen die met hulp van de twee gemeenschappen gefinancierd worden. Het gewest heeft verder de statuten uitgebreid voor wie in aanmerking komt voor een sociaal abonnement.

"Ten slotte heeft de installatie van de metropoortjes een gunstig effect. We hebben van veel MIVB-reizigers nu ook MIVB-klanten kunnen maken." Er rijden met andere woorden minder zwartrijders en meer betalende -en dus ook getelde- klanten rond.

MIVB ontdekt demografie
Door de verwachte demografische boom in het Brussels gewest, hamerde Flausch ook op de noodzaak voor een gevoelige capaciteitsverhoging in de komende jaren. "Tegen 2015 schatten we dat 100.000 mensen extra per dag zullen gebruik maken van het openbaar vervoer tijdens de ochtendspits, dat is een stijging van 50 procent. Wanneer het GEN operationeel wordt en het nieuwe parkeerbeleid in voege treedt, zal dat nog een lawine van klanten veroorzaken."

Op korte termijn gaat de MIVB daarom al een aantal maatregelen. "De nieuwe chronolijn 7, die in de plaats komt van trams 23 en 24, wordt binnenkort operationeel," aldus Flausch. "Daarnaast nemen we op metrolijnen 1 en 5 dit jaar ook zes nieuwe boa-metrostellen in gebruik, die de capaciteit met een vijfde omhoog moeten duwen. Nieuwe tramstellen en een hogere frequentie moeten de nieuwe lijn 7 en lijnen 3 en 4 meer ademruimte geven." Ook enkele buslijnen die aansluiten op de deze metro- en tramlijnen zien hun frequentie stijgen. De uiteindelijke doelstelling van de MIVB is de capaciteit van haar net te verdubbelen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?