MIVB vragende partij voor versnelde installatie metropoortjes

© tvbrussel
03/09/2010
Eind september zal een kwart van de Brusselse metrostations afgesloten zijn, eind december de helft. De rest zal echter tot 2012 of 2013 op zich laten wachten. Na de eerste positieve resultaten - meer dan dubbel zoveel verkochte tickets in 'gesloten' stations - is de MIVB vragende partij om de investeringen in de poortjes te versnellen. [2 reacties]

Sinds deze zomer is de Brusselse vervoermaatschappij begonnen met de installatie van toegangspoortjes in de metrostations. Die moeten het gevoel van onveiligheid helpen verminderen, maar ook en vooral de inkomsten van de MIVB verhogen. Alleen is niet iedereen daarvan overtuigd. Vandaar dat toegangspoort nog drie jaar zal duren, voordat alle stations met zulke poortjes zijn uitgerust.

De metropoortjes zijn zeker niet goedkoop maar ze brengen ook geld in het laadje. Naamsepoort was op 5 juli het eerste metrostation met poortjes en in de eerste week verkocht de MIVB er 360 procent meer kaartjes dan in dezelfde periode vorig jaar.

"We kunnen van een groot succes spreken," zegt Kurt Van Ruyskensvelde, chef telematica. "Met de extra inkomsten van de eerste week zijn al twee poortjes afbetaald."

"We moeten dat wel nuanceren," vult woorvoerder Guy Sablon aan. "De stijging is nadien afgenomen maar we spreken toch nog altijd van een ruime verdubbeling."

Het lijkt erop dat het aantal zwartrijders op de metro een stuk hoger ligt dan vaak wordt aangenomen. "Het is een minderheid, maar wel een grote minderheid," zegt adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers.

In grote steden als Londen en Parijs horen poortjes bij de metro zoals boter bij de vis. "Brussel is een van de laatste steden in Europa die poortjes installeert," zegt Van Ruyskensvelde. "Het werd tijd. Zeker als we zien wat de impact op de inkomsten is."

En toch is het nog wachten tot 2013 voor alle metrostations met poortjes zijn uitgerust. "Wij zijn vragende partij om dat sneller te doen maar het financiële aspect blokkeert dat." De bal ligt met andere woorden in het kamp van de Brusselse regering. Die houdt de hand op de knip en legt de vervoersmaatschappij dit jaar een slordige 46 miljoen besparingen op.

"Tijdens de begrotingsbesprekingen hebben we gestreden als leeuwen om dit project te kunnen vrijstellen," zegt Kris Lauwers. "Het heeft onder zware druk gelegen omdat sommigen vinden dat we niets moesten doen."

Vandalisme
Sommige politici zijn, zo mogelijk nog meer dan het vervoersbedrijf zelf, als de dood voor overhaasting en het doemscenario van het vandalisme.

"Vandalisme vindt zijn oorsprong in frustratie. Alles wat frustratie opwekt proberen we dus te vermijden," zegt Van Ruyskensvelde. "Een van de aspecten is gewenning. Je moet het systeem voldoende lang installeren zodat mensen het systeem kennen en weten ze dat ze er ook geen schrik van moeten hebben."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni