Mobib verovert het hele land

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
09/03/2011
Mobib, de chipkaart van de MIVB, wordt een exportproduct. Zowel NMBS als De Lijn en TEC gaan ermee aan de slag. De eerste proefprojecten zijn nog voor dit jaar. Vanaf 2013 zal de Brusselse chipkaart in heel België gebruikt worden.

De eerste tariefintegratie in dit land dateert van 1970, toen in Brussel het MTB-abonnement werd ingevoerd. In de hoofdstad overstappen van trein op bus, metro of tram werd daardoor een fluitje van een cent.

Daarna bleef het stil. In 1999 zwoeren de ministers Eddy Baldewijns (SP.A) en Hervé Hasquin (MR) dure eden over tariefintegratie in de zone van het Gewestelijk Expresnet, maar de beloften bleven dode letter.

Vandaag komt het eenheidspasje een flinke stap dichterbij. In maart vorig jaar werd Belgian Mobility Card opgericht, een vennootschap waarin de vier Belgische vervoersmaatschappijen participeren. Een jaar later is er al duidelijk resultaat. In 2013 zal het Brusselse elektronische mobiliteitspasje Mobib in het hele land gebruikt kunnen worden, verkondigt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). En in tegenstelling tot eerdere berichten zal ook de naam behouden blijven.

De NMBS en De Lijn zitten nu al in een testfase. De spoorwegen moesten in zekere zin wel, door het gecombineerde MIVB-NMBS-abonnement. Als de spoorabonnees toegang willen tot de metrostations, dan is het Mobib-pasje onontbeerlijk geworden.

De NMBS is met de procedure begonnen voor de aankoop van Mobibkaartjes. Die zullen vanaf volgend jaar aan alle treinabonnees worden aangeboden.
Bij de Vlaamse vervoersmaatschappij komt Mobib als geroepen. De Lijn werkt met een verouderd Prodata-systeem. Dat is dringend aan vervanging toe, al was het maar om beter te registreren hoeveel reizigers er in de Vlaamse bussen zitten. De Lijn bevestigt dat ze nog dit jaar een proefproject in Vlaams-Brabant opzet en vanaf volgend jaar met een geleidelijke invoer op de rest van het net begint, "zodat we het systeem in 2013 in heel Vlaanderen kunnen uitrollen," zegt de woordvoerder van De Lijn.

Ook bij de Waalse vervoersmaatschappij TEC is men volop de informatica in de bussen aan het vervangen, zodat in 2013 in heel Wallonië met Mobib gereden kan worden.

Het gaat hier niet om een echte tarief­integratie. Elke vervoersmaatschappij kan nog een eigen prijzenpolitiek voeren. Er is voorlopig ook geen sprake van een gemeenschappelijk loket waar de reiziger producten van de verschillende vervoersmaatschappijen kan kiezen.

Toch is er voor de gebruiker ontegensprekelijk een voordeel. De reiziger heeft nog maar één pasje nodig, waarop MIVB-, Lijn-, TEC-én NMBS-contracten kunnen staan, in alle vormen: abonnementen, tienrittenkaarten,... Daar­­aan kunnen nog andere mobiliteitsoplossingen worden toegevoegd, zoals Villo en Cambio, tot maximaal acht contracten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni