MOBIB 2 Melissa De Wilde

Mobib wordt de norm: dagen zijn geteld voor papieren ticket

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
08/04/2015

De MIVB maakt komaf met het papieren ticket. In juli verdwijnen de tien- en vijfrittenkaarten. Tegelijkertijd krijgt Mobib een toepassing in heel België en kan je op de kaart een treinticket of een De Lijn-busticket laden.

De MIVB was al een tijdje klaar om deze ingrijpende verandering door te voeren, maar moest wachten op de andere vervoersmaatschappijen in dit land, omdat zij nog niet helemaal rond zijn met de overgang van papier naar de chipkaart.

Vanaf 21 april zullen gebruikers van het Jumpticket (een tien- of vijfrittenkaart waar je in Brussel mee op het hele openbare vervoer kan, inclusief trein, TEC en de Lijn) hun vervoersbewijs kunnen opladen op een Mobib-kaart.

Dat is ofwel een gepersonaliseerde Mobib-kaart (meestal met abonnement), ofwel een anonieme, die vijf euro kost. De papieren tienrittenkaart zal vanaf 1 juli niet meer te koop zijn. Dat lijkt een logische stap in een steeds papierlozere wereld, maar betekent voor heel wat reizigers een flinke verandering. Acht en een half procent van de ritten bij de MIVB wordt nog altijd via het oranje Prodata-bakje gevalideerd. Er worden jaarlijks nog 3 miljoen tien- en vijfrittenkaarten verkocht.

Pioniersrol
“Dit type valideermachine is niet meer op de markt,” zegt ceo Brieuc de Meeûs. “We kunnen moeilijk anders dan het papieren ticket afschaffen.” De oude oranje bakjes blijven wel nog tot eind 2016 in werking.

De MIVB wil de verknochte gebruikers van het papieren Jump-ticket niet al veel te bruuskeren en zet alles op alles om hen aan boord te houden. “We schatten dat er nog 200.000 gebruikers zijn,” zegt Françoise Guillaume, commercieel directrice bij de MIVB. “We zullen in mei evenveel anonieme Mobib-kaarten gratis uitdelen.” Verder wordt er ook een grootscheepse communicatiecampagne gevoerd om het afschaffen van het papieren Jumpticket aan te kondigen.

Ceo Brieuc de Meeûs is ervan overtuigd dat het overgrote merendeel de stap naar de chipkaart zonder probleem zal zetten. “Iedereen zal er snel de voordelen van inzien,” zegt hij.

Een en ander betekent ook dat (eindelijk) het potentieel van Mobib ten volle benut kan worden. Al in 2009 werd Mobib aangekondigd als een unieke mobiliteitspas waar ook tickets van andere openbare vervoersbedrijven op gezet konden worden. De NMBS heeft die stap al enige tijd gezet, De Lijn en TEC zullen over enkele maanden volgen. “Tegen eind dit jaar kan Mobib in heel België gebruikt worden,” zegt Brussels minister van Openbaar Vervoer Pascal Smet (SP.A), die wijst op de pioniersrol van de MIVB in dit dossier.

Dat wil dus zeggen dat tegen dan een treinticket vanuit Kortrijk naar Brussel of een ticket voor de tram in Gent op de Brusselse Mobibkaart kan, en dat vice versa in de nabije toekomst de gebruiker van een De Lijn-abonnement een MIVB-ticket op zijn kaart zal kunnen zetten.

Microchip
De eenritten-, eendags- en de Airportkaarten blijven nog op papier bestaan tot eind 2016. Die worden vanaf dan vervangen door een wegwerp-Mobibkaart.

Met deze ticketintegratie is een nieuwe belangrijke stap gezet in het voor de reiziger comfortabel maken van het openbaar vervoer: met Mobib valideren gaat sneller dan met Prodata. Maar het heeft ook voordelen voor de MIVB zelf, omdat zij nog beter reizigersstromen op haar net kan registreren.

Iets anders is de tariefintegratie die erin bestaat dat de vier openbare vervoersmaatschappijen hun tarieven op elkaar afstemmen waardoor iemand die van Sint-Gillis naar Ternat wil bijvoorbeeld, met MIVB, NMBS en De Lijn, slechts één tarief betaalt. Die discussie is echter nog veraf.

Intussen neemt de technologie zelf ook razendsnelle stappen. Zo vertelt Brieuc de Meeûs hoe je in Londen gewoon met een kredietkaart door de poortjes van de metro kunt. Dat is ook hier op termijn technisch mogelijk, want de nieuwste kredietkaarten in België hebben tegenwoordig een microchip met antenne aan bord. Als de Mobib-bakjes aan die technologie worden aangepast, is valideren met een kredietkaart ook in Brussel mogelijk. Al is dàt nog verre toekomstmuziek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni