Chou de Bruxelles

Mohamed Sebbarh reanimeert uw smartphone: ‘Alle jonge gasten kennen Seb Telecom’

Michaël Bellon
© BRUZZ
17/06/2022

| Seb Telecom Met zijn ‘ambulance’ komt student-ondernemer Mohamed Sebbarh uw smartphone ter plaatse reanimeren.

Misschien heeft u op een bestelwagen of op sociale media al eens het logo van het jonge succesbedrijfje Seb Telecom – een apothekersslangetje met een moersleutel – zien passeren. Met zijn 'ambulance' komt student-ondernemer Mohamed Sebbarh (23) uw smartphone ter plaatse reanimeren.

Zeg dus maar Seb tegen Mohamed Sebbarh, want dat doet iedereen, en ook voor zijn onderneming(en) gebruikt hij die naam. Seb is oorspronkelijk afkomstig uit Anderlecht, waar hij schoolliep in het Sint-Niklaasinstituut en in het Atheneum. Vijf jaar geleden verhuisde het gezin Sebbarh met zijn drie zussen en zijn broer naar Halle, maar Seb vertoeft nog altijd in Brussel. Voor zijn Engelse Master Business science – een soort Handelswetenschappen – aan de KU Leuven Campus Brussel Odisee, en om als student-ondernemer zijn bedrijf Seb Telecom te leiden. Seb was als jongeman al bezig met techniek, herstellingen, koop en verkoop. Drie jaar geleden richtte hij zijn eerste bedrijf Seb Security op rond alles wat met alarmsystemen en camerabewaking te maken heeft. Maar in juni 2021 kreeg hij een nog beter idee.

“De smartphone is voor de meeste mensen zo onmisbaar dat ze liever hebben dat je meteen ter plaatse komt”

Mohamed Sebbarh, student-ondernemer

“In het begin van de lockdown in 2020 was er even sprake van dat ook telecomwinkels zouden moeten sluiten. Ik kende toen al wat van smartphonereparaties en dus dacht ik dat het een goed moment was om daar via sociale media wat reclame voor te maken. Ik ging bij klanten hun defecte smartphones halen om ze thuis te repareren en dan terug te brengen. Tot een klant me vroeg de reparatie ter plaatse te doen en mij dat ook lukte in vijftien minuten. Op die manier bespaarde ik zelf ook de tijd van mijn verplaatsingen uit. Zo ontstond het concept van de reparaties aan huis, die we de klok rond aanbieden. Als jouw gsm plots stuk is om één of twee uur 's nachts, of zelfs om vier uur als je uit de discotheek komt, dan kan je ons altijd bellen of laten bellen. We zijn 24 uur op 24 bereikbaar, en dan sturen we een technicus die bij je thuis de smartphone herstelt.”

Als het gaat om courante reparaties aan het scherm, de batterij of de luidspreker, dan is zo'n herstelling in een kwartier achter de rug en heb je je smartphone nauwelijks moeten missen. Als het gaat om problemen met de moederkaart, dan komt er microsoldering bij kijken, en dan moet het apparaat wel voor een of twee dagen naar een van de winkels van Seb Telecom. “Microsoldering is iets wat weinig mensen in Brussel en omgeving kunnen, maar ik heb vier maanden geleden drie technici naar Marokko gestuurd om de stiel te leren, en zo hebben we daarvoor nu een heel team dat ook andere herstelbedrijven helpt bij die specialisatie.”

Het is niet overdreven om te zeggen dat de zaak van Seb boomt. “De smartphone is voor de meeste mensen zo onmisbaar dat ze liever hebben dat je meteen ter plaatse komt dan dat ze hun toestel ergens moeten inleveren en wachten. De vraag ligt momenteel heel hoog. We doen rond de 80 à 120 herstellingen per dag. In principe word je meteen geholpen, al moeten sommige herstellingen noodgedwongen tot de volgende dag wachten.”

Bij de herstellingen komt ook de verkoop van accessoires, want zodra er ergens een bestelwagen in zicht is voor een herstelling, volgen er ter plaatse altijd vragen van passanten naar schermbeschermers of hoezen. “De reden daarvoor is dat we met Seb Telecom heel aanwezig zijn op sociale media. Onze marketing gebeurt via influencers, Instagram, Snapchat enzovoort. Zo zijn we van bij het begin snel gegroeid. Je kan aan elke jonge gast in Brussel vragen wat Seb Telecom is, en hij zal weten waarover het gaat. Die jongeren hebben dat het afgelopen jaar al veelvuldig doorverteld aan hun ouders en grootouders die met vragen over hun smartphone zitten en die we ook met de glimlach helpen.”

In een jaar tijd nam Seb zo al negen mensen in dienst, en daarnaast nog twee stagiairs en drie mensen die een opleiding volgen. Twee technici zijn vrouwen, wat blijkbaar ook van pas komt bij een deel van het cliënteel van Maghrebijnse oorsprong dat liever heeft dat de vrouw des huizes niet te lang in contact staat met een mannelijke technicus. Zeven bestelwagens zijn inmiddels uitgerust met technisch materiaal en een bureautje, winkels zijn er al in Tubeke en Edingen, en in september komt er nog één bij aan de Bergensesteenweg in Anderlecht.

Is het verkeer dan geen obstakel om snelle service aan huis te kunnen leveren? “Om dat probleem op te lossen zijn onze medewerkers onderverdeeld in zones zoals Brussel Noord, Schaarbeek en Laken, Anderlecht en Molenbeek, of Halle en Sint-Pieters-Leeuw. Voor 's nachts hebben we een beurtrol. Dan opereren we meestal per twee.” Onlangs waren medewerkers van Seb Telecom twee keer het slachtoffer van een overval, maar dat zal Seb niet tegenhouden. “Er zal nog wel eens een incident volgen, maar over het algemeen heeft Brussel juist een goed klimaat om in te werken. “De klanten motiveren ons echt, want ik heb het idee dat ze liever een beroep doen op een jonge ondernemer die pas begint dan op een grote keten.”

Seb kent dan ook geen grenzen. “In Wallonië gaan we nog uitbreiden tot in Charleroi en Luik, en daarna wil ik een winkel in Vlaanderen, waar we nu al dagelijks een vijftal reparaties doen. Ondertussen wil ik mijn studies afmaken, al was het maar voor de 'uitdaging'. Op lange termijn wil ik naar Spanje, Marokko en Dubai, want ik denk dat deze aanpak overal kan aanslaan.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, Economie, chou de bruxelles, Seb Telecom, Mohamed Sebbarh

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni