Na Vélib in Parijs en Villo in Brussel: de Blue Bikes in Londen

Sinds begin augustus kunnen Londenaars zich verplaatsen op een Blue Bike, of zoals ze ze daar noemen: een Boris Bike. Zo'n 6.000 huurfietsen maakten vijf weken geleden hun opmars in de Britse hoofdstad. Meer dan 80.000 Londenaars hebben ondertussen al een abonnement op zak. Tvbrussel trok naar Londen voor een reportage. [2 reacties]

Londen, de hoofdstad van Groot-Brittanië. De stad met het grootste aantal inwoners van de Europese Unie, een kleine acht miljoen. Bekend omwille van de gigantische reclameschermen van Picadilly Circus, de torens van Tower Bridge en Buckingham Palace, zwarte taxi's en rode dubbeldekkers....en sinds kort ook blauwe fietsen.

Officieel heten de fietsen Barclays Bikes, naar de bank die ze sponsort. Maar de blauwe fietsen zijn vooral bekend onder de naam Boris Bikes, genoemd naar burgemeester Boris Johnson. Sinds zijn intrek in het stadhuis van Londen in 2008 wil hij een fietsrevolutie ontketenen.

Fietsrevolutie
"Toen Boris Johnson burgemeester werd zei hij dat een geciviliseerde stad er eentje was met fietsen," zegt Kulveer Ranger, transportverantwoordelijke in Londen. "Londen is een grote stad met veel uitdagingen. Elke dag zijn er wel 25 miljoen verplaatsingen, en dat op alle mogelijke manieren. We zagen dat de fiets aan belang won, maar er was nog geen strategische investering geweest om van Londen een fietsvriendelijke stad te maken."

Een onderdeel van die fiestrevolutie is de invoering van de Blue Bikes begin augustus. Londen ziet het meteen groot. Voor een stad die zeven keer het aantal inwoners van Brussel telt zijn in een eerste fase 315 stallingen geopend met ongeveer 6.000 fietsen. Ter vergelijking, bij de invoering van de Villo- fietsen in Brussel waren dat 50 stations en 625 fietsen.

Voorlopig is het systeem alleen beschikbaar voor Londenaars. Vijf weken na de invoering zijn er al meer dan 80.000 geabonneerden en hebben de fietsen al meer dan een half miljoen ritjes afgelegd. Dat zijn er gemiddeld 18.000 per dag. Maar net zoals in Brussel kent het systeem wat kinderziekten: sommige stalplaatsen zijn altijd leeg, en soms krijgen huurders hun fiets niet kwijt.


Fietssnelweg
Een ander onderdeel van de fietsrevolutie Londen zijn de zogenaamde cycle highways. De blauwe fietspaden zijn een directe verbinding tussen voorstad en centrum. Voorlopig zijn er nog maar twee, in het totaal komen er twaalf. Het is allemaal onderdeel van het ambitieuze plan om van Londen een gezondere stad te maken.

Het stadsbestuur wil het fietsverkeer verviervoudigen tegen 2025. En ook de Boris Bikes worden nog uitgebreid, in het totaal moeten er 400 fietsstations komen.

Voorlopig enkel voor Londenaars dus, maar tegen het einde van het jaar kunnen ook toeristen van het systeem gebruik maken.



Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?