Naaktprotest voor opening Paviljoen der Menselijke Driften

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
01/09/2014

Na meer dan honderd jaar blijft het Paviljoen der Menselijke Driften van Jef Lambeaux niet of nauwelijks toegankelijk is voor het publiek. Kunstenaar Enca Caen zoekt met een petitie en een stunt – een naaktfoto in het paviljoen – aandacht voor het aanslepend probleem, vernam brusselnieuws.be.

Het Paviljoen der Menselijke Driften, gebouwd door Victor Horta, bevat het grote marmeren reliëf van Jef Lambeaux. Paviljoen en reliëf behoren daardoor tot het meest opmerkelijke kunstpatrimonium van eind 19de eeuw in Brussel. Toch was het paviljoen met de wellustige sculpturen bijna niet voor het publiek toegankelijk.

"En daar wil ik nu iets aan doen", zegt kunstenaar-activist Enca Caen aan brusselnieuws.be. "Het is een schande dat het kunstwerk, betaald met belastinggeld, niet toegankelijk is."

'Marmeren bordeel'
Amper drie dagen na de opening in 1888 ging het paviljoen weer dicht. Katholieke kranten noemden Lambeaux destijds "met den vleeschduivel bezield", zijn paviljoen "een marmeren bordeel".

Driekwart eeuw later, in 1967, schonk Koning Boudewijn in 1967 een stukje grond met daarop het paviljoen in erfpacht - tot 2067 - aan het Saoedische vorstenhuis. Dat stoorde zich aan het vele naakt en liet het beeldhouwwerk, op een paar stappen van de Grote Moskee, liever achter slot en grendel.

Naar aanleiding van de Open Monumentendagen op 20 en 21 september mag het publiek even binnen, van 10 tot 16 uur. "Daarna gaat het monument weer achter slot en grendel", fulmineert Enca Caen.

Naaktfoto
De kunstenaar-activist slaagde erin om het paviljoen binnen te sluipen - hoe en wanneer blijft geheim - en een naaktfoto te nemen te midden van de wemelende naaktsculpturen.

"Het is onze bedoeling om een online petitie te starten met deze foto erbij, zodat we zo veel mogelijk mensen warm maken voor het probleem en daarmee de overheid onder druk kunnen zetten om er iets aan te doen."

De petitie zal ook ter ondertekening liggen aan het Paviljoen tijdens de Open Monumentendagen.

Caen, die in Hoegaarden woont maar afkomstig is uit Merelbeke, plant ook nog een andere ludieke actie tijdens het Monumentenweekend. Hij is niet aan zijn proefstuk toe. Als activistisch kunstenaar zoekt hij in zijn beelden een confrontatie tussen kunst en geweten. Vooral religie en politiek moeten het daarbij dikwijls ontgelden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni