Het administratief centrum van de gemeente Anderlecht aan de Joseph Wybranlaan, vlakbij het Erasmusziekenhuis.

| Het administratief centrum van de gemeente Anderlecht aan de Joseph Wybranlaan

Niet-Europeanen wachten drie maanden op afspraak met administratie Anderlecht

MDC
24/02/2022

In de gemeente Anderlecht duurt het voor Niet-Europeanen tot drie maanden om een afspraak te maken bij de administratiedienst. “Een ongelukkige samenloop van omstandigheden.”

Volgens PVDA-gemeenteraadslid Giovanni Bordonaro vormt de administratie voor niet-Europeanen al jaren een probleem maar is de situatie ondertussen “onhoudbaar” geworden. “We leven al meer dan twee jaar met dit probleem, de problemen bestonden al voor de gezondheidscrisis maar die maakte de situatie nog nijpender. De gemeente heeft genoeg tijd gehad om zich aan te passen en mag deze onhoudbare situatie niet tolereren.”

"De gemeente heeft tijd genoeg gehad om zich aan te passen en mag deze onhoudbare situatie niet tolereren”

Giovanni Bordonaro, gemeenteraadslid (PVDA)

Giovanni Bordonaro, vierde plaats Kamer Federaal Parlement voor PVDA

Fabienne Miroir (PS), schepen van Sociale zaken, nuanceert de situatie en geeft aan dat deze lange wachttijden tot stand kwamen door verschillende factoren. “12 van de 18 medewerkers moesten opgeleid worden, het is vanzelfsprekend dat zij niet even vlot te werk gaan als werknemers die al 10 jaar deze job uitoefenen. Daarnaast leidde de coronacrisis drie keer tot een verplichte quarantaine van 10 dagen, dat zijn 30 dagen die opnieuw bijgebeend moeten worden.”

Sneller zonder afspraak

Een ander groot probleem dat zich voordoet is dat sommige aanvragers meerdere afspraken inplannen om zeker te zijn van een plaats. Ze vergeten te annuleren en onder andere hierdoor komt de teller op 46,3 procent van de afspraken als “no-show”. “Samen met de politie onderzoeken we deze gevallen en dit leidde ook tot twee ontslagen binnen het College van medewerkers die de agenda manipuleerden.”

“Omdat de tijd zo kostbaar is vullen we de momenten die onverwachts vrijkomen op met mensen zonder afspraak. Zo is het mogelijk dat mensen met een minder dringende aanvraag toch voorrang krijgen.” licht Fabienne Miroir toe.

“Het afsprakensysteem afschaffen heeft absoluut geen zin. De enorme wachtrijen monden vaak uit in vechtpartijen.”

Fabienne Miroir (PS)

Giovanni Bordonaro stelt voor niet langer te werken met het afsprakensysteem maar volgens schepen Miroir zal dit ergere taferelen veroorzaken. “Het afsprakensysteem afschaffen heeft absoluut geen zin. De enorme wachtrijen monden vaak uit in vechtpartijen. Met de afspraken beschermen we de limiet en behouden we de controle.”

Investeren

De gemeente Anderlecht probeert samen met CIBG, het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest, ook een duidelijk online platform op te richten waar aanvragers terecht kunnen met digitale formulieren. “Er is enorm geïnvesteerd in dit bureau, er zijn al veel formulieren online gezet waarmee aanvragers nu zelf mee aan de slag kunnen.”

Onderzoekscommissie

Giovani Bordonaro (PVDA) wil niet enkel het probleem bij de administratie aankaarten maar ook een onderzoek laten uitvoeren door een commissie die moet achterhalen waar het fout liep. “De gemeenteraad is op de hoogte van de gehele situatie, we beantwoordde alle vragen die ze hier omtrent hadden. Een commissie is dus compleet nutteloos”, besluit de schepen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni