Nieuwe deelfietsen: 'Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk'

Met de lancering van een 200-tal GoBee.bikes vandaag doet er na oBike een nieuw deelsysteem voor fietsen zonder vaste standplaats zijn intrede in Brussel. Zonder te wachten op de regels van de regering. Assertief of kamikaze-techniek? ‘Ze denken dat degene met de meeste fietsen het uiteindelijk haalt.’

Haar hoofdzetel in Hong Kong bestaat nog maar sinds eind februari. Om maar te zeggen: de startup GoBee.bike is even groen als haar deelfietsen. Toch is het Kantonese bedrijfje met Franse CEO nu al zeker: “We are the #1 bike sharing system in Europe”.

Nochtans kwam de Europese lancering er pas begin deze maand. Na vier maanden testen in Hong Kong (waar intussen naar eigen zeggen duizenden GoBee.bikes staan) werden Rijsel, Parijs en nu dus Brussel ingenomen. Veel meer dan Hong Kong, is Europa het grote doel. Eind dit jaar nog wil de startup in 10 Europese steden GoBee.bikes staan hebben.

Ambitieus voor een bedrijfje dat minder dan 50 werknemers en drie oprichters telt. Aan overtuigingskracht scheelt het GoBee.bikes echter niet. Ruim 9 miljoen dollar aan risicokapitaal werd de voorbije maanden opgehaald. Geld dat vooral naar de ontwikkeling van de technologie en de Europese expansie gaat.

Maar haalt het bedrijfje ooit genoeg op om die investeringen af te lossen? Gebruikers betalen 0,50 eurocent per halfuur. Een abonnement nemen kan niet. Wil de formule renderen, moet er dus heel wat afgefietst worden, tijdens zoveel mogelijk uren, op zoveel mogelijk fietsen. 

Fietscomfort
Dat is volgens Alexander De Bièvre, CEO van de Belgische deelfietsspeler Mobit, dan ook de opzet: zoveel mogelijk fietsen in de stad krijgen, ongeacht de lokale mobiliteitsproblemen of fietskwaliteit. De Bièvre bespeelt dezelfde markt. Maar pakt het met zijn trage expansiewijze - hij vraagt steden eerst om toestemming - en zijn duurdere in België samengestelde fietsen anders aan dan de Aziatische bedrijfjes, die snel, veel fietsen van goedkopere makelij in een stadscentrum droppen. “Deelfietssystemen moeten er zijn om het mobiliteitsprobleem op te lossen, en niet om het meest aantal fietsen in een stad te hebben", meent hij.

BEELD OBIKE FIETS BRUZZ ACTUA 1587
© ID Dieter Telemans
 

Of met de Aziatische tactiek effectief de Europese markt kan worden veroverd, betwijfelt hij. “In Europa zijn we toch meer verwend op vlak van fietscomfort. Ik betwijfel dat het in Europa zo’n vaart loopt.”

Want de GoBee.bike zelf, die heeft geen versnellingen en volle rubberen banden (dus zonder lucht en ventiel). Wel draagt de fiets een GPS- én alarmsysteem. Om ze snel te lokaliseren en vooral, niet kwijt te raken. Ze huren gaat zo: je schrijf je in via een app, betaalt 25 euro waarborg en zoekt op een plannetje op je smartphone naar een beschikbare fiets. Ben je klaar met fietsen, zet je hem waar je wilt ("zolang het een 'legale' parkeerplek betreft, aldus GoBee.bike). Sluit je het slot, loopt je sessie af. Ben je klaar met het hele systeem, dan zeg je je account op en krijg je de waarborg terugbetaald.

Regels
Toen oBike begin september in Brussel opdook, wist minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) van niets. Dat is nu anders, bevestigt zijn woordvoerder. GoBee.bike liet weten haar fietsen te lanceren. Ook Boris Dilliès (MR), burgemeester van Ukkel, de gemeente waar de fietsen vandaag werden geplaatst, werd gecontacteerd en toonde zich opgetogen (zie foto). Dat oBike en GoBee.bike het zomaar kunnen, fietsen op straat plaatsen en laten staan, komt omdat er geen wettelijk kader voor free floating deelfietsen bestaat. En hoewel Smet eraan werkt, wilt GoBee.bike niet wachten, zegt country-manager Geoffroy Marticou. "Ik geef toe dat we gebruik maken van het gebrek aan duidelijke regels om nu al ons systeem te lanceren. Maar we stellen ons constructief op. Daarom dat we contact hebben gemaakt met de minister en de burgemeester."

Hoeveel gebruikers zich vandaag inschreven, kon Marticou nog niet melden. Maar dat de 200 felgroene fietsen dra overal in de stad geparkeerd zullen staan, lijkt zeker. 

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?