Nieuwe metro op de sukkel
W ie langs het metrostation Beekkant moet, kan maar beter extra tijd uittrekken. Vlotte aansluitingen blijven uit, twee maanden na de ambitieuze herschikking van het Brusselse metronet. Er was een onmiddellijke aansluiting beloofd, maar vijf tot tien minuten wachten is veeleer regel dan uitzondering. In stations die geen knooppunt zijn, heeft de reiziger nog meer geduld nodig.
De frustratie neemt met de dag toe. Perrons staan overvol, de wagons kunnen de toevloed niet meer slikken. Als de langverwachte metro dan komt, dan is het vaak een rit met horten en stoten. Op de koop toe werken de informatieborden niet meer, waardoor de reiziger geen idee heeft hoelang hij moet wachten. "Dit is niet wat de MIVB in mooie woorden heeft beloofd," zegt Stefaan Stijnen, woordvoerder van de gebruikersvereniging TreinTramBus. "Meer nog: om de regelmaat van lijn 6 Koning Boudewijn-Simonis te garanderen, haalt de MIVB soms zelfs de volledige lijn 2, Simonis-Simonis, van het net."
De MIVB gaf begin april het startschot voor een nieuw metronet, met een rechtstreekse verbinding van Zuid naar Heizel en een cirkellijn op de Kleine Ring. Een echte verbetering lijkt dat dus niet te zijn, en de MIVB geeft de problemen ook toe. De reden ligt volgens de maatschappij bij een nieuw computergestuurd organisatiesysteem van het Franse bedrijf Thales, dat een vlot metroverkeer moet garanderen en tegelijk de informatieborden aanstuurt. Maar de verkeerscentrale vertoont serieuze haperingen. En als het raderwerk eenmaal stokt, draait alles in het honderd.
De kwalijke gevolgen zijn nog moeilijk te overzien, ook voor het personeel, zegt vakbondsman Luc Smekens. "Vroeger kregen de metrobestuurders een planchette, een rooster. Nu moeten ze werken met een glissement en van de ene metro naar de andere hollen als de computer hen oproept. Maar als de computer faalt, loopt ook de personeelsorganisatie mis." De CCOD-vakbondsman noemt de herschikking dan ook een "zware inschattingsfout. De MIVB heeft hoog ingezet. Het is verkeerd uitgepakt."
Ook was de vakbonden extra metrobestuurders beloofd, van 250 naar 280. Intussen zijn er nog maar tien extra mensen aangeworven. De volgende weken zal de MIVB bijkomende metrobestuurders inzetten, is zopas overeengekomen.
De problemen met de metro stralen - zo vlak voor de verkiezingen - af op de MIVB en op de Brusselse regering. De openbaarvervoersmaatschappij stelt nu alles in het werk om de metro weer vlot te laten rijden. Ze blijft achter het verkeercontrolesysteem van Thales staan. Volgens MIVB-woordvoerster An Van Hamme is er geen weg terug. "Maar het zou deze week al iets beter moeten gaan. Half juni moeten alle mankementen verholpen zijn," belooft Van Hamme.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.