Nieuwe spoorwegtunnel onder Kortenbergtunnel

De grootste werf van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt diep onder de grond. Onder de Kortenbergtunnel wordt met man en macht gewerkt om een nieuwe spoorwegtunnel te bouwen. De tunnel moet tegen 2015 klaar zijn voor gebruik.

Ongeveer 300 mensen werken op dit moment dag en nacht aan de nieuwe spoorwegtunnel die de Europese wijk met twee belangrijke spoorwegverbindingen moet verbinden. Het gaat om de verbindingen richting Hasselt en Luik. Op die manier wordt de Noord-Zuidverbinding ook ontlast.

Beliris, het samenwerkingsverband tussen de federale overheid en het Brussels Gewest, en Infrabel werken samen aan de spoorwergverbinding die een link zal vormen tussen het toekomstige Schumanstation en Josaphat.

Dinsdag werd er een rondleiding op de werf gegeven door Beliris-voorzitster en vice-premier Laurette Onkelinx (PS) aan Europees Commissaris Maros Sefcovic, bevoegd voor institutionele betrekkingen en Ambtelijk beheer. Die was erg onder de indruk van het project.

"Ik denk dat het project heel belangrijk is voor Brussel en voor de Europese Commissie," zegt Marcos Sefcovic. "Europa heeft bijna een miljoen vierkante meter aan kantoorruimtes in deze wijk. Voor ons is elke maatregel die de toegang tot deze wijk bevordert zeer belangrijk. Daarom ben ik ook onder de indruk van de werken die hier worden uitgevoerd."

Onzichtbare werf
De tunnel tussen Schuman en Josaphat is ongeveer 1,2 kilometer lang. Het is een knap staaltje van hedendaagse burgerlijke bouwtechnieken gecombineerd met oude mijntechnieken. De werf is daardoor ook bijna niet waarneembaar aan de oppervlakte.

"Dit is het bijzondere aan deze werf," aldus Bert De Smedt-Jan, directeur van Beliris. "Het was een voorwaarde voor de bouwtoelating dat wij het verkeer zo weinig mogelijk moesten hinderen. Daarom hebben wij bij het bestuderen van de tunnel uitvoeringsmethodes ontworpen die volledige ondergrondse werken toelaten."

Vice-premier Laurette Onkelinx vindt deze verbinding een goede zaak voor Brussel. "Het is goed voor het verkeer en goed voor de tewerkstelling van 300 mensen."

De werken startten in 2008. Het is een van de grootste werven van Beliris van de laatste jaren. Het geheel kost ongeveer 250 miljoen euro. 75 miljoen euro voor het nieuwe Schumanstation en 133 miljoen euro voor de tunnel zelf.

Het nieuwe station moet klaar zijn tegen eind 2012 en de tunnel tegen 2014. Infrabel zal daarna de sporen en elektriciteit aanleggen. Tegen 2015 moet de tunnel operationeel zijn.

300.000 kubieke meter aarde
Ingenieurs schatten dat er in totaal 300.000 kubieke meter aarde uitgegraven zal worden. Dat zijn ongeveer 30.000 vrachtwagens vol die aan een tempo van 45 vrachtwagens per nacht de aarde uit Brussel zullen vervoeren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?