NMBS behoudt enkele vroege en late treinen

Vanaf midden december rijdt geen enkele trein in ons land nog op hetzelfde tijdstip als nu, zo blijkt uit het hertekende vervoersplan van de NMBS. Er zijn een paar kleine wijzigingen na kritiek van reizigers en de kunstensector op de eerste versie van dat plan. Zo blijft de stoptrein naar Dendermonde behouden.

In maart maakte de NMBS al een eerste versie van hun nieuwe vervoersplan bekend. Daarin stonden niet alleen langere reistijden maar ook het afschaffen van een aantal vroege en late treinen. Dat lokte heel wat protest uit. Van reizigers, maar ook van de Brusselse kunstensector die hun publiek net aanzette om met het openbaar vervoer naar hun concerten en voorstellingen te komen. 

De NMBS heeft het nieuwe vervoersplan na die scherpe kritiek nu nog enigszins bijgestuurd. In het nieuwe plan blijven een aantal vroege en late treinen behouden. Zo zal de laatste trein van Brussel-Noord naar Dendermonde om 23.28 uur in elk station stoppen. Voor de rest zal er in de late uurroosters in Vlaams-Brabant nauwelijks iets veranderen. De NMBS handhaaft haar beslissing tot afschaffing van de rechtstreekse piekuurtreinen tussen Wezemaal en Brussel.

's Morgens worden twee piekuurtreinen Hasselt-Aarschot met stop in Wezemaal verlengd tot in Leuven. 's Avonds gebeurt hetzelfde in omgekeerde richting. De verbinding tussen Gent-Dampoort en Brussel blijft 's ochtends wel behouden.

Timing
De spoorwegmaatschappij gaat niet in op de vraag voor het behoud van de rechtstreekse P-treinen Haacht-Brussel, omdat het aantal reismogelijkheden tussen Haacht en Brussel via Mechelen of Leuven tijdens de ochtendpiek uitgebreid wordt van 11 tot 14 en 's avonds ongewijzigd blijft.

Brussels Airport wordt rechtstreeks bereikbaar vanuit Oostende, Amsterdam, Doornik, Hasselt en Kortrijk. Als de Schuman-Josaphat-tunnel in Brussel eind 2015 klaar is komen daar nog Charleroi en Dinant bij. Tussen Aarschot en Brussel komt er een rechtstreekse verbinding die Leuven links laat liggen. De reistijd vermindert daardoor van 38 tot 24 minuten. Tussen Diegem en Brussel komt er om het uur een extra IC-verbinding.

Daarnaast komt er een "meer realistische timing" voor reizigers in drukke stations. Daardoor doen sommige treinen iets langer over hun traject. Reizen via de Noord-Zuidverbinding in Brussel zal twee minuten meer in beslag nemen. 

Het is de eerste keer in zestien jaar dat de dienstregeling volledig gewijzigd wordt. Zo zal er op de grote assen elk kwartier een trein rijden die de grote steden met elkaar verbindt.  Tussen Leuven en Brussel zullen er voortaan vier IC-treinen per uur rijden in plaats van drie. "Nu rijden de treinen op andere grote lijnen soms ook vier keer per uur", zegt woordvoerder Bart Crols aan brusselnieuws.be. "Maar dan soms maar met een paar minuten verschil. De spreiding moet ook vertragingen tegengaan." 

De vervoersmaatschappij stelt de details van het nieuwe bijgewerkte plan vanaf vandaag maandag per provincie voor. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?