NMBS voert voorlopig beperkt S-aanbod in

© brusselnieuws.be
04/12/2015

Dat de Schuman-Josaphattunnel niet zoals voorzien deze maand maar pas in april 2016 opent, heeft gevolgen voor het nieuwe vervoersplan van de NMBS. Dat gaat in op 13 december. De treinen die vanuit Schuman rechtstreeks naar Bordet en de luchthaven zouden rijden, doen dat de komende maanden nog niet. Ze zullen na Schuman hun eindhalte hebben in het station van Schaarbeek.

De nieuwe treintunnel tussen het station Schuman en lijn 26 (het oostelijk ringspoor), de zogenaamde Schuman-Josaphattunnel, moet de Europese wijk rechtstreeks verbinden met Brussels Airport, maar ook met Leuven, Luik, Mechelen en Antwerpen.

Nu de tunnel vier maanden later opengaat, beïnvloedt dat de geplande treindienst op een aantal lijnen.

De treinen naar Brussel-Nationaal-Luchthaven vanuit Dinant/Namen en Charleroi en de treinen IC17 (Dinant – Namen – Brussel-Luxemburg – Brussel-Schuman –Schaarbeek) en IC 27 (Charleroi-Zuid – Nijvel – Brussel-Luxemburg) zouden volgens de oorspronkelijke planning vanaf december via de Schuman-Josaphattunnel rechtstreeks naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden, met een stop in Bordet.

In een overgangsfase tot april 2016 zullen deze verbindingen Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg nog steeds bedienen, maar vervolgens beide doorrijden tot Schaarbeek (zonder stop in de luchthaven en Bordet).

Het aantal treinen per dag op beide verbindingen wordt wel uitgebreid zoals gepland (vier extra treinen per dag voor elke verbinding).

S-aanbod met aanpassingen
Daarnaast heeft NMBS beslist om het S-aanbod – het voorstedelijk treinaanbod rond Brussel – in beperkte vorm in te voeren met tijdelijke aanpassingen totdat de tunnel effectief in dienst wordt genomen.

Initieel was gepland om met de S5 de directe verbinding (Geraardsbergen - ) Edingen –Halle - Brussel-Luxemburg - Vilvoorde - Mechelen te realiseren. Deze treinen zouden dan Brussel-Schuman en de nieuwe halte Mouterij aandoen via de Schuman-Josaphattunnel.

Tot april 2016 blijft de S5 echter vanuit beide richtingen beperkt tot Brussel-Luxemburg, zoals vandaag. Hierdoor zullen deze treinen nog niet stoppen in Brussel-Schuman.

Mouterij
De geplande stop in Mouterij komt er wel al deze maand en dit zowel voor de treinen van de verbinding S5 vanuit Halle als vanuit Mechelen.

Wie de S5 neemt vanuit Mechelen, zal vanaf december wel nog uitzonderlijk kunnen op- en afstappen in Merode en Delta. Op dit traject (Mechelen - Brussel-Luxemburg) zal evenwel tijdelijk maar één trein per uur rijden in plaats van de geplande twee.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om vanaf december 2015 tijdens de spits met de verbinding S9 treinen van Eigenbrakel tot Leuven en Landen te laten rijden.;Tot april 2016 zullen de treinen vanuit Eigenbrakel door de recente aanpassingen evenwel maar rijden tot Brussel-Luxemburg, zoals vandaag. Brussel-Schuman wordt hierdoor dus niet bediend op dit traject.

Vanuit Landen-Leuven wordt de S9 omgeleid via Merode richting Schaarbeek, zoals vandaag. Deze treinen stoppen wel in Brussel-Schuman. Wat wel zoals gepland vanaf 14 december in voege treedt, is dat zowel treinen uit Landen-Leuven als uit Eigenbrakel zullen stoppen in Mouterij. Het station van Delta zal niet meer worden bediend.

Het nieuwe station Thurn & Taxis (lijn 28) zal zoals eerder gepland elk uur bediend worden door de verbinding S10 Dendermonde - Brussel-West - Brussel-Zuid - Aalst, zowel tijdens de week als tijdens het weekend.

Reizigers zullen vanaf maandag 7 december alle aanpassingen aan de treindienst, geldig vanaf zondagavond 13 december 2015, kunnen terugvinden in de routeplanner op de website van de NMBS.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni