Noctis: van 17 naar 10 lijnen

© brusselnieuws.be
14/01/2010
Noctis, het nachtbusnetwerk van de MIVB, blijft bestaan maar wordt gereduceerd tot tien lijnen. Ter compensatie wordt het tarief van het collectieve taxisysteem Collecto aantrekkelijker. [11 reacties]

Noctis leek ten dode opgeschreven omdat de MIVB dit jaar flink moet besparen. Tot een afschaffing komt het echter niet. De Brusselse regering besliste wel om het nachtbusnetwerk terug te brengen tot tien lijnen. Nu zijn dat er zeventien, bij de lancering in 2007 telde het nachtnetwerk twintig trajecten.

De afslanking komt er wel pas in het voorjaar. Het ligt nog niet helemaal vast welke lijnen behouden biljven maar het is de bedoeling dat het hele Gewest bediend blijft.

Om het verminderde aanbod te compenseren, wil de Brusselse regering Collecto aantrekkelijker maken. De collectieve taxi zal rijden aan een uniform tarief van 6 euro per rit (5 euro voor MIVB-klanten). Nu is dat 5 of 8 euro naargelang de afstand.

Geen oog voor dienstverlening
Het platform SMoB (Sustainable Mobility in Brussels) is niet te spreken over de beslissing. "De MIVB moet besparen, maar Noctis is niet de grote slokop in het budget," luidt het in een persbericht. "Het nachtnet kost slechts twee miljoen euro per jaar. Anderzijds kiest de maatschappij ervoor om de zware investering in toegangspoortjes te handhaven. Een investering van 36 miljoen euro die vooral het zwartrijden moet tegengaan, maar weinig meerwaarde heeft voor de dienstverlening."

Noctis was bij de lancering geen succes maar won aan populariteit toen de ticketprijs gelijk werd getrokken met de prijs overdag. "Nachtlijnen zijn verlieslatend, maar hetzelfde geldt voor de metro als alle kosten in rekening worden gebracht," aldus nog SMoB. "Het nachtnet is een belangrijk onderdeel van een goed openbaar vervoer voor de hoofdstad van Europa."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie