Nooit meer Fyra-treinen in België

© brusselnieuws.be
31/05/2013
De NMBS verbreekt het contract met het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda rond de levering van de Fyra-treinen. Die gaan dus nooit meer rijden in België. Vanaf september zullen er dagelijks 10 Beneluxtreinen rijden van Brussel naar Den Haag in plaats van acht, vanaf december zelfs twaalf. Ook het Thalysaanbod tussen Brussel en Amsterdam vergroot vanaf december.

De raad van bestuur van de NMBS heeft vrijdagnamiddag de knoop doorgehakt in het Fyra-dossier. Van bij de ingebruikname van de treinstellen in december 2012 kampten de Fyra-treinen van Italiaanse makelij met zware technische problemen en pannes. De NMBS besliste in januari om de treinen uit roulatie te nemen. De Italiaanse firma kreeg drie maanden de tijd om de NMBS te overtuigen dat de problemen oplosbaar waren.

Zoniet zou de maatschappij het contract verbreken. En dat is nu net wat de raad van bestuur van de NMBS vrijdag heeft beslist. "Grondig onderzoek toont aan dat de trein onbetrouwbaar is, en veiligheidsrisico's inhoudt", zei CEO Marc Descheemaecker van de NMBS vrijdag op een persconferentie.

De NMBS zal de Nederlandse spoorwegen voorstellen het bestaande vervangende treinaanbod tussen Brussel en Den Haag vanaf september op te trekken van acht naar tien per dag. Vanaf december moet het aantal treinen stijgen tot twaalf per dag. De NMBS wil ook dat de Beneluxtreinen vanaf de nieuwe uurregeling in december opnieuw tot Amsterdam rijden, zoals vóór de komst van de Fyra.

De NMBS zal ook aan Thalys vragen het hogesnelheidsaanbod tussen Brussel en Amsterdam te verhogen van negen naar twaalf treinen per dag vanaf december. De NMBS pleit ook voor een Eurostar-verbinding Londen-Brussel-Amsterdam vanaf 2016.

Tegelijk bestudeert de NMBS de herinvoering van een directe IC-verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.

Descheemaecker zei "dat bij de aankoop inschattingsfouten zijn gemaakt". De NMBS liep verschillende miljoenen euro's schade op en zal die verhalen op de constructeur, AnsaldoBreda. De NMBS heeft ook 37 miljoen euro voorschotten betaald, maar die zijn gedekt door bankwaarborgen. De NMBS krijgt dat geld dus terug.

Nederland beslist pas later over de toekomst van de Fyra. De Nederlandse Spoorwegen hebben een technisch onderzoek besteld dat pas midden juni wordt bekendgemaakt.

TreinTrambus: 'Grote stap vooruit'
Reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover zijn blij met deze evolutie. "Dat nu definitief wordt gekozen voor een gecombineerd aanbod van klassieke treinen en een versterking van de Thalys is een grote stap vooruit. Beide zijn complementair", schrijven ze in een persbericht.

Groen: 'Volstaat niet'
Oppositiepartij groen dringt aan op een volwaardig alternatief voor de Fyra. Een optie met enkel de Thalys of de Eurostar volstaat echter niet. Kamerfractieleider Stefaan Van Hecke pleit voor zestien Beneluxtreinen per dag tussen Brussel en Amsterdam - niet enkel tot Den Haag dus. "Als dat niet kan, moet gezocht worden naar een betaalbaar en comfortabel alternatief".

Minister Labille: 'Logisch besluit'
Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) vindt dat de NMBS een "logisch en noodzakelijk" besluit genomen heeft door de probleemtrein Fyra af te zweren. Hij vraagt de spoormaatschappij "zo snel mogelijk opnieuw een veilige, regelmatige en kwaliteitsvolle verbinding te creëren tussen België en Nederland".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni