Oeso pleit voor stadstol in Brussel

© brusselnieuws.be
08/05/2013
De Oeso pleit voor de invoering van een stadstol in en rond Brussel en Antwerpen. De organisatie countert meteen ook een tegenargument. “Voordien zijn er veel tegenstanders, nadien veel voorstanders.”

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) pleit voor rekeningrijden in steden in haar laatste rapport over België. Daarin focust de Oeso op de toenemende verkeersopstoppingen in ons land.

De vorm van rekeningrijden die de Oeso voorstelt is vooral een stadstol. "Een relatief eenvoudige aanpak bestaat in de introductie van tolsystemen die de sleutelzones voor opstoppingen rond Brussel en Antwerpen aanpakken", stelt het rapport, dat verwijst naar verschillende internationale voorbeelden.

De Oeso anticipeert meteen op het tegenargument dat er geen draagvlak zou zijn voor zo'n tol. Uit onderzoek blijkt immers dat er na de invoering van een tol vaak een meerderheid voor het systeem is op plaatsen waar dat voorheen niet zo was. De reden daarvoor ligt voor de hand: ook automobilisten profiteren van het systeem, aangezien er minder congestie is.

Het voorbeeld van Londen toont dat zo'n tol ook efficiënt is, weet de Oeso. In Londen daalde het aantal verkeersopstoppingen met 30 procent na de invoering.

Het rapport wijst op essentiële voorwaarden voor de invoering. "Alle voertuigen moeten meedoen in het systeem, er moeten verschillende tarieven zijn volgens het tijdstip en ook secundaire wegen moeten opgenomen worden om een verschuiving te vermijden.

'Plan van technocraten'
Brussels CDH-fractieleider Benoît Cerexhe is niet opgezet met het advies van de Oeso en fulmineert tegen "een idee van technocraten".

Een stadstol houdt volgens Cerexhe geen rekening met de economisch-institutionele situatie waarin het Brussels gewest zich bevindt. De ex-minister vreest met name dat ondernemingen al snel zullen kiezen voor steden en gebieden waar geen stadstol bestaat en Brussel dus zullen verlaten (of er zich niet meer vestigen). Cerexhe denkt dan vooral aan de Rand.

Cerexhe schiet het idee overigens niet helemaal af. Een stadstol kan volgens hem enkel als de tol al wordt geheven vanaf de rand van het sociaal-economische gebied rond Brussel. Dat is overigens niet echt in tegenspraak met de Oeso, die over een tol in én rond Brussel spreekt.

In politiek Brussel is er geen eensgezindheid over een stadstol. De groenen en het FDF zijn voor, de PS heeft geen eenduidig standpunt, CD&V, SP.A en Open VLD staan weigerachtig tegenover tol.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni