31 januari 2020: een gedeeltelijke staking bij Net Brussel maakt dat vuilniszakken blijven staan op de Elsensesteenweg en elders

Ondergrondse afvalcontainers zullen klassieke afvalophaling niet vervangen

AD
© BRUZZ
04/11/2022
Updated: 05/11/2022 11.58u

De klassieke vuilnisophaling zal in Brussel niet vervangen worden door ondergrondse afvalcontainers. Dat schrijft de Franstalige krant La Capitale. "Er zouden 3.000 tot 4.000 sorteerplaatsen gecreëerd moeten worden en 10.000 tot 15.000 parkeerplaatsen moeten verdwijnen."

Het Brusselse Gewest is bezig met een ingrijpende hervorming van de afvalinzameling en het afvalbeheer. Zo wordt de oranje zak, bedoeld voor bioafval, verplicht vanaf 1 mei 2023 en de ophaalfrequentie in tien van de 19 Brusselse gemeenten verlaagd tot een keer per week.

Donderdag ging minister van Afvalbeheer Alain Maron (Ecolo) tijdens de commissie verder in op vragen van een aantal parlementsleden over ondergrondse afvalcontainers als alternatief voor de klassieke vuilnisophaling.

‘Systeem is achterhaald’

Vandaag zetten Brusselaars hun vuilniszakken op de stoep, maar volgens verschillende parlementsleden is dat systeem achterhaald. “Het is een systeem dat burgers beperkt, aangezien afval beheerd moet worden volgens de ophaaldagen en men vooral niet mag vergeten om de zak op tijd buiten te zetten", zegt Marc Loewenstein (DéFI).

Toch zijn er volgens Maron meer nadelen dan voordelen, zoals hij ook al uitlegde op de persconferentie over het nieuwe afvalbeleid. "De kwaliteit van huishoudelijk verpakkingsafval dat ondergronds wordt ingezameld is gemiddeld veel lager dan wanneer het huis-aan-huis wordt ingezameld", benadrukte de minister.

"Bewoners sorteren minder goed in ondergrondse containers dan wanneer ze hun doorzichtige zak voor de deur moeten zetten. Ondergrondse vuilnisbakken trekken ook illegale stortingen aan. We zien dit bij de glasbollen, bij de kledingcontainers en tijdens de experimenten die hiervoor zijn uitgevoerd", vervolgt Alain Maron.

3.000 tot 4.000 sorteergebieden

Ook de infrastructuur voor containers is volgens Maron een probleem. "Om volledig op containers over te schakelen zouden, uitgaande van een redelijke maximale loopafstand van 4 minuten, 3.000 tot 4.000 sorteerzones moeten worden ingericht, elk met vier tot vijf containers voor de verschillende stromen."

"Dit zou betekenen dat er in de regio 10.000 tot 15.000 parkeerplaatsen moeten verdwijnen. Als groene minister heb ik geen probleem met de schrapping van parkeerplaatsen, maar u kunt zich al voorstellen hoe de discussies en onderhandelingen met de verantwoordelijke burgemeesters en schepenen zullen verlopen”, aldus Maron, iets waar hij ook op de persconferentie al op had gewezen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni