Onenigheid in Vorst over heraanleg spooromgeving Wiels

© Bart Dewaele

De gemeente Vorst investeert in de toekomst met de bouw van een Vlaamse school aan Divercity. Maar die ligt helemaal afgesneden en is voor de zachte weggebruiker slecht bereikbaar. Sommige wijkbewoners vinden dat het beter kan. “De prioriteit is veilig verkeer voor voetgangers en fietsers,” zegt Geneviève Kinet van het buurtcomité.

De Blaton-site, naast Brass, gaat vandaag door het leven als Marais Wiels, een moeras waar binnenkort de bouw begint van enkele woonblokken. Met de wateroppervlakte ziet het er ook uit als een moeras. Aan de achterkant van Wiels liggen twee spoorwegen en tussen deze spoorwegen komt een park en een school. Die plek heet Divercity. Divercity en de Marais Wiels worden gescheiden door een spoorweg. Er is wel een (ongebruikte) tunnel, eigendom van Infrabel, die de terreinen met elkaar verbinden.

Het is Geneviève Kinet (Quartier Wielswijk) om die tunnel te doen. Als de Nederlandstalige school er komt wordt de tunnel onbruikbaar, want de school komt pal voor de tunneluitgang. Nochtans zou die tunnel voor een veilige fiets- en wandelroute kunnen zorgen tussen de Wielswijk en Sint-Denijs. En de school zou ook voor de zachte weggebruiker goed bereikbaar zijn.

Kinet: “De verkeerssituatie op het kruispunt aan Wiels en het kruispunt aan de Luttrebruglaan met de Charroistraat is levensgevaarlijk. Daarom pleit ik ervoor om een kalme verbindingsweg te maken voor fietsers en voetgangers die start aan de Marais Wiels en onder de tunnel aan Divercity gaat om zo uit te komen aan de Sint-Denijsstraat, waarna mensen op een veilige manier hun weg kunnen vervolgen tot op het Sint-Denijsplein.”

De Puzzel
Jutta Buyse (SP.A) is schepen van Nederlandstalige Aangelegenheden in Vorst en bevoegd voor het Nederlandstalige onderwijs in haar gemeente. De school is haar plan. Zelf woont ze aan het kruispunt Wielemans-Ceuppens en gebruikt ze dagelijks de fiets. Daarom begrijpt ze het standpunt van Kinet. “Waar iedereen in deze wijk behoefte aan heeft is een veilig fietspad. Er is een debat geweest in de gemeenteraad en er was toen een grote eensgezindheid dat we een alternatief moeten vinden voor de fietsers en voor hun veiligheid op dat kruispunt. Daarvoor moeten we nu ook aandringen bij het gewest.”

Maar een fiets- en wandelroute door de tuin van de school is volgens Buyse niet mogelijk. “Het is de tunnel of de school. In de oorspronkelijke plannen werd even rekening gehouden met het gebruik van de tunnel, maar het gaat gewoon niet wegens plaatsgebrek. En Infrabel heeft ons duidelijk gemaakt dat ze de tunnel willen sluiten."

"We bouwen de school gedeeltelijk op de bermen van de spoorwegen, dus is het onmogelijk om dan nog een doorgang te maken. De school wordt tegen de tunnel gebouwd. Zo kunnen we een groene ruimte behouden naast de school. Die groene ruimte is een van de voorwaarden van het wijkcontract. Het staat ook zo geschreven in de oorspronkelijke opdracht van de gemeenteraad”, zegt Buyse.

Buyse merkt ook op dat de Nederlandstaligen hiermee een gloednieuw schoolgebouw zullen krijgen. “Ik heb meteen de aanvragen voor financiering ingediend met het idee om basisschool De Puzzel naar hier te verhuizen. Op dit moment is het project begroot op een budget van 9,2 miljoen euro. Dat komt door de complexiteit van de bouw van de school, die we op een berm moeten bouwen. Ik hoop dat De Puzzel hier kan intrekken in september 2018.”

Oplossing
Kinet begrijpt dat er niet veel plaats is om een weg te integreren door de school, al vindt ze het een gemiste kans. “De gemeente wil nu een kalme fiets- en voetgangersweg maken op een bestaande natuurlijke weg die langs de Marais Wiels loopt. Dat is wel een bizarre keuze omdat we dan aan de achterkant van Wiels uitkomen en dan onder de spoorwegbrug moeten, waar volgens mij niet genoeg plaats is om zowel fietsers als voetgangers te laten passeren. Deze oplossing ligt al zeer lang op tafel en zal veel geld kosten. Ik begrijp dat ze een school willen bouwen, maar ze hebben geen rekening gehouden met andere mogelijkheden.”

“Ik doe ook niet aan politiek. Ik ben hier enkel om aan de alarmbel te trekken. Voor mij is het fout om niet te profiteren van het bestaan van die tunnel om een eenvoudig fiets- en voetpad te maken. Er wordt ook wel gezegd dat zo’n tunnel criminaliteit aantrekt maar daar mag je als overheid toch nooit van uitgaan”, zegt Kinet.

“De aankoop en het onderhoud van zo’n tunnel kost gewoon veel geld en dat geld hebben we momenteel niet”, reageert schepen Buyse.

“Dat is gewoon een excuus omdat er geen wil is”, zegt Kinet. “Ik denk dat we geld kunnen vinden. Beliris heeft geïnvesteerd in de renovatie van Wiels, dus waarom kan Beliris niet investeren in veilig verkeer en het verbinden van verschillende wijken”, besluit ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?