Ook Uber teleurgesteld in taxiplan: 'Dubbele gemiste kans’

Ook al verwijt de traditionele taxisector minister Pascal Smet (SP.A) dat het de deur openzet voor bestelplatformen zoals Uber, toch toont Uber zich zelf niet tevreden met het taxiplan van Smet. “Dit is een dubbele gemiste kans, want van de beloftes om zowel de mobiliteit in Brussel als de situatie van de professionele taxichauffeur te hervormen, komt niets in huis.”

Dat zegt Joost Verdiesen, General Manager van Uber België in een korte reactie aan BRUZZ. Het bestelplatform zat donderdagnamiddag samen met minister Pascal Smet om zijn langverwachte taxiplan te bespreken, maar is duidelijk teleurgesteld in wat het een gebrek aan hervorming noemt.

Volgens Uber is het plan ten eerste een mislukking omdat het doel om ook een mobiliteitshervorming door te voeren nergens in voorkomt. Uber benadrukt steevast het feit dat het zelf niet het probleem, maar een deel van de oplossing is om de Brusselse mobiliteit te verbeteren.

“30 procent van onze ritten kent een begin of einde aan een halte van het openbaar vervoer. We zijn de zogeheten last mile solution, voor de kleine afstand die nog moet overbrugd worden tussen openbaar vervoer en thuis of werk”, klinkt het. “Taxi’s kunnen en moeten complementair werken met het openbaar vervoer om mensen ertoe bewegen om hun eigen auto te laten staan.” Maar in het taxiplan zoals het nu op tafel ligt ziet Uber geen enkel voornemen om taxi’s daarin te ondersteunen.

Niet genoeg chauffeurs
Maar ook van de belofte om de situatie van de Uberchauffeur te verbeteren, komt volgens Uber niets in huis. Bovendien is er veel veel onduidelijkheid over hoe de overgang naar het nieuwe statuut in zijn werk zal gaan. En de limiet die Pascal Smet op het aantal chauffeurs in het Gewest zet, is niet bevorderlijk om meer chauffeurs aan te trekken. Want daar is wel degelijk nood aan, gezien Brussel met 1 licentie op 1.000 inwoners ver onder het Europees gemiddelde blijft, aldus Uber.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) krijgt zo in eerste instantie noch de traditionele noch de alternatieve taxidiensten mee aan boord van zijn taxiplan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook