Ook in Vlaanderen twijfels over privacy Mobibkaart

© brusselnieuws.be
10/02/2012
In navolging van de MIVB willen de NMBS, De Lijn en TEC een kaart van het Mobib-type invoeren. “Maar dan moet de lat voor privacy wel hoger liggen,” vindt Vlaams parlementslid Roegiers (SP.A).

Eind januari kende de Liga voor de Mensenrechten de Big Brother Award toe aan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB voor haar Mobibkaart. De kaart vormt een flagrante inbreuk op de privacy van de kaarthouder, klonk het toen. De Liga vond het niet kunnen dat de trajecten van de gebuikers bijgehouden werden en dat die van op een aftand konden worden geraadpleegd.

Vanaf eind 2012 voert ook de NMBS het Mobibsysteem in. In 2013 volgen busmaatschappijen TEC en De Lijn.

Het systeem is praktisch, maar doet vragen reizen over privacy, klinkt het bij Vlaams parlementslid Roegiers (SP.A). Je hoeft bijvoorbeeld de kaart niet uit de portefeuille te halen om ze te laten lezen. "Dat is problematisch. In principe kan alle info - naam, voornaam, geboortedatum, postcode en plaats en uur van laatste drie ontwaardingen en ritten - gelezen worden door iedereen die over een lezer beschikt. En dat om het even waar en zonder dat de kaarthouder dit beseft," aldus Roegiers.

Anoniem en onkraakbaar
De Privacycommissie had eerder ook al problemen gesignaleerd over de veiligheid van de Mobibkaart. "Dat het hier niet om een theoretisch veiligheidsprobleem gaat, bewezen onderzoekers van de UCL," zegt Roegiers. "Zij kraakten een Mobibkaart in 14 minuten met een lezer die ze op het internet kochten voor minder dan 100 euro. Nochtans had de MIVB de kaart eerder voorgesteld als anoniem en onkraakbaar."

Alternatieven
Vlaams minister van Mobiliteit Crevits (CD&V) antwoordde dat De Lijn alle aanbevelingen van de Privacycommissie zou naleven en dat er een gesprek komt met de Liga voor de Mensenrechten.

"De Lijn gaat de persoonsgegevens en de opstapgegevens strikt scheiden in twee databanken en het is zeker niet de bedoeling om de trajecten van reizigers in kaart te brengen," verzekerde de minister nog. Anonieme alternatieven als dagkaarten zouden ook beschikbaar blijven. Crevits kon echter niet zeggen hoe De Lijn zal voorkomen dat derden de kaart van op een afstand lezen.

"Om het openbaar vervoer te optimaliseren, moet het Mobibsysteem er komen," vindt Roegiers. "Maar de veiligheid van de kaart moet wel drastisch verhoogd worden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni