Opening Square: 'Nieuw tijdperk voor het congrestoerisme'

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
14/09/2009
Op 20 september is het zover: om precies negen minuten over acht 's avonds opent het gloednieuwe congrescentrum Square op de Kunstberg. De eigenaar, de nv Congrespaleis, ziet dat moment groots.

20 september 2009, om 20:09, moet een symbolische datum worden: de langverwachte opening van het nieuwe congrescentrum op de Kunstberg, met de nieuwe kubusvormige koepel, is dan een feit. Het congrescentrum zit in het vroegere Congrespaleis, een relict van Expo 1958. De renovatie duurde van mei 2007 tot nu. Bij de werkzaamheden is ook gedacht aan architectuur: het café en de panoramische hal zijn van Arne Quinze.

Tijdens de opening is het de bedoeling dat zowat de hele wereld naar de hoofdstad afzakt voor het door de organisatoren als 'groots' omschreven spektakel. "Square is het begin van een nieuw tijdperk voor het Brusselse congrestoerisme," zegt Marc Van den Broeke, de president-directeur van de nv Congrespaleis. "We zien de publieke opening groots, precies omdat Brussel zo lang op dit nieuwe centrum heeft moeten wachten. Square is niet alleen een congrescentrum, het is een project dat de hele Kunstberg opwaardeert. Een landmark."

Naast congres- en ontvangstruimten - de grootste biedt plaats aan tweeduizend mensen - behelst het project ook een brasserie met terras, drie keukens en de nieuwste audiovisuele technologie. De totale conferentieoppervlakte beslaat dertienduizend vierkante meter, de totale exploitatieruimte dertigduizend vierkante meter. De eigenaar heeft de ambitie om jaarlijks een kwart miljoen congresgangers aan te trekken.

Dat het nieuwe congrescentrum een zware investering is, is geen geheim. De totale rekening bedraagt zeventig miljoen euro, volledig betaald door de federale overheid. "Maar het moet mogelijk zijn om dat bedrag snel terug te verdienen," zegt Van den Broeke. "Congresgangers spenderen namelijk heel wat tijdens hun verblijf. Volgens studies zal het centrum jaarlijks zestig miljoen euro genereren aan hotelnachten, restaurantbezoek, aankopen en transport."

Gras
Tijdens het openingsfeest wordt op een zo breed mogelijk publiek gemikt. Square moet voor Van den Broeke niet alleen congressisten, maar ook gewone bezoekers kunnen aantrekken. Voor de reclamecampagne die aan de opening wordt gekoppeld, deed de nv Congrespaleis een beroep op het reclamebureau Duval Guillaume. Dat bedacht enkele rake slogans die Square een hip, stads imago moeten aanmeten. "Het moet vooral mensen van allerlei slag, de doorsnee bezoekers van de Kunstberg, aanspreken," zeggen Sven Van Hooydonck en Geerard Van De Walle van Duval Guillaume. "De bezoeker van het openingsspektakel moet beseffen dat het congrescentrum de verbinding tussen de boven- en benedenstad vormt."

Een voorbeeld van zo'n slogan? Square - A place where you can enjoy the grass and discuss drug policy (iets als "Square - een plek waar je van het gras kunt genieten en tegelijkertijd het drugsbeleid kunt bespreken"). "Inderdaad, we wilden vooral een open reclamecampagne voeren," zeggen de reclamejongens. "Het café ligt aan het Albertinapark, vandaar."

Het openingsfeest zelf is vooral een cultureel gegeven: u krijgt er straattheater, straatdansen, een geanimeerd vuurwerkspektakel en optredens.

De nv Congrespaleis is een naamloze vennootschap van de staat, met Van den Broeke als CEO en Henri Dineur als voorzitter. Die laatste zit ook in de nv EXCS, die een groots congrescentrum op de Heizel plant.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni