Oververhitte batterij van elektrische fiets veroorzaakt brand in Haren

© Photonews
| Elektrische fiets (archiefbeeld)

In een fietsenlokaal op de Vilvoordselaan in Haren is zaterdagavond laat brand ontstaan door een oververhitte batterij van een elektrische fiets die aan het opladen was. De brandweer kon op tijd tussenkomen, omdat er een rookmelder in het lokaal aanwezig was die de hulpdiensten verwittigde.

In het lokaal stonden een aantal elektrische fietsen op te laden, toen een van de batterijen door oververhitting brand veroorzaakte. De aanwezige rookmelder was in werking getreden en alarmeerde de alarmcentrale, die op haar beurt de hulpdiensten verwittigde.

De brandweer werd rond 23.50 uur opgeroepen. De brand bleef beperkt tot het fietsenlokaal. Er werd wel geventileerd om de rookverspreiding in de opslagplaats te verwijderen.

Tips om batterijen veilig op te laden

De Brusselse brandweer wil naar aanleiding van dit voorval enkele tips meegeven om batterijen veilig op te laden. Ze raden aan om altijd de gebruiksaanwijzing te volgen en enkel de originele lader te gebruiken.

Laat apparaten afkoelen na langdurig gebruik en leg ze niet in het zonlicht of op een verwarmingsinstallatie. Leg de accu altijd in de buurt van een rookmelder, in een brandveilige ruimte buiten bereik van brandbare materialen.

Hou toezicht tijdens het laden en haal de stekker uit het stopcontact als de accu vol is. De brandweer raadt ’s nachts opladen in een woonhuis ten stelligste af. Als je een aanrijding hebt gehad met de elektrische fiets of je hebt de batterij laten vallen, dan moet je deze controleren op beschadigingen.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?