De luchtverkeerstoren van Skeyes, het vroegere Belgocontrol, en een vliegtuig van Brussels Airlines

Overvliegende vluchten Brussel: federale ombudsman stelt geluidskadaster op

CD
© BRUZZ
30/07/2022

De federale ombudsman van de nationale luchthaven van Zaventem, Philippe Touwaide, heeft vrijdag aangekondigd dat hij het langverwachte geluidskadaster van Brussels Airport heeft opgesteld. Zo wil hij opnieuw een opening creëren in het dossier van de luchtverkeershinder. De volledige cartografie wordt maandag 1 augustus voorgesteld.

Al in december 2003 werd het geluidskadaster opgelegd, maar het werd nooit voltooid. Daarom besloot de Federale Ombudsman voor het Luchtverkeer Philippe Touwaide om zelf de touwtjes in handen te nemen. Samen met zijn team bracht hij onder andere het aantal overvluchten per zone rond de luchthaven in kaart. Dat plaatste hij tegenover het aantal inwoners en de bevolkingsdichtheid van de overvlogen gemeenten.

Verder bevat het opgestelde document onder andere cijfers over het globaal baangebruik sinds 1996, het aantal nachtvluchten sinds 1982, de individuele geluidsniveaus van de vliegtuigen en het maximaal individueel opstijggewicht van de vliegtuigen. Op basis van het kadaster, wil Touwaide tot duurzame oplossingen komen "om rust te brengen voor elke omwonende, rekening houdend met de impact van overvluchten op de gezondheid, de hartslag en de slaapstoornissen."

"Oude, lawaaierige en vervuilende vliegtuigen moeten uit Brussel geweerd worden."

Phillippe Touwaide, Federale Ombudsman voor Luchtverkeer

Volgens Touwaide moet er bijvoorbeeld een lage-emissiezone ingevoerd worden. "Oude, lawaaierige en vervuilende vliegtuigen moeten uit Brussel worden geweerd. De luchthavenexploitant moet zijn omgeving respecteren en krachtige milieu-initiatieven nemen om het lawaai en de vervuiling van zijn luchthavenactiviteit te beperken."

"De omgeving van de luchthaven van Brussel-Nationaal is de laatste 50 jaar ingrijpend veranderd, nochtans is de exploitatie van de luchthaven jammer genoeg dezelfde gebleven, zonder enige aanpassing van de procedures of het vliegverkeer aan de klimatologische evolutie en aan de urbanistische veranderingen en de veranderingen in bevolkingsdichtheid rond deze luchthavensite," aldus nog Touwaide.

Daarnaast eist Touwaide dat de luchtvaartreglementen, wetten, besluiten en rechterlijke beslissingen strikt worden nageleefd. "We kunnen het zeer hoge aantal inbreuken op de wet die we, vooral 's nachts, vaststellen op Brussels Airport niet langer dulden. De luchthaven moet haar omgeving respecteren en het evenwicht tussen economie, milieu en gezondheid moet worden nagestreefd, in het algemeen belang." Op maandag 1 augustus zal de ombudsman de volledige cartografie voorstellen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni