Overwelving Ring tussen Troon en Louiza op regeringstafel

Matthias Vanheerentals
© Brussel Deze Week
05/09/2012
De Kleine Ring kan tussen Troon en Louiza overwelfd worden over een afstand van anderhalve kilometer. En in één ruk ondergronds van Zuidstation naar Ter Kamerenbos rijden moet ook mogelijk zijn. Een en ander blijkt uit de haalbaarheidsstudie die minister Brigitte Grouwels (CD&V) liet uitvoeren.

'W e willen de Kleine Ring overwelven om een nieuw stuk openbare ruimte te creëren, zodat er nieuwe winkels kunnen komen," zegt Brussels minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). "Door de Waterloolaan te verbinden met de Guldenvlieslaan zorgen we voor een nieuwe dynamiek in de bovenstad. Het zal er aantrekkelijker winkelen worden, met minder lawaai van de auto's en een betere luchtkwaliteit. Door de Kleine Ring deels te overkappen zullen we de handelspool van de bovenstad versterken en beter kunnen laten renderen."

Grouwels wil extra ondergrondse parkeergelegenheid, ter compensatie van de bovengrondse parkeerplaatsen die verdwijnen door de overwelving. Nog een mogelijk plan is dat de handelaars hun goederen ondergronds laten leveren. Dat haalt veel hinder bovengronds weg.

Flessenhals
Uit de haalbaarheidsstudie blijkt voorts ook dat het mogelijk wordt om ondergronds rechtstreeks van het Zuidstation naar het Ter Kamerenbos te rijden, via twee nieuw te bouwen tunnels onder 'de flessenhals', het stukje Louizalaan tussen Louiza- en Stefaniaplein.

"Nu kun je alleen vanaf het Zuidstation naar het Ter Kamerenbos rijden als je een stukje bovengronds over die drukke flessenhals gaat," zegt Grouwels. "We willen dat ook ondergronds laten gebeuren, langs twee nieuwe tunnels die de Louizalaan met de Kleine Ring moeten verbinden, richting Zuidstation. Momenteel is er alleen een ondergrondse verbinding richting Naamsepoort. Op termijn zou het ook een goede zaak zijn om de flessenhals bovengronds helemaal autovrij te maken."

De aanleg van twee tunnels onder de Louizalaan en de gedeeltelijke overkapping van de Kleine Ring van Louiza tot aan de Naamsepoort kosten tussen 80 en 113 miljoen euro. Als de overwelving tot aan het Troonplein zou gebeuren, dan wordt het duurder: 107 à 150 miljoen euro.

Grouwels zou graag voor de langste, duurdere overwelving kiezen. "Maar de hoge kostprijs van dit project maakt dat het Brussels Gewest niet alleen kan instaan voor de financiering," zegt ze. "Daarom denk ik aan een pps-constructie, een privaat-publieke samenwerking, zodat de privésector mee instaat voor de realisatie. Ik zal dit dossier zeer binnenkort in de Brusselse ministerraad ter tafel brengen. Er is al een principeakkoord voor de overwelving, maar ik wacht nog op de definitieve goedkeuring."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni