‘Pak foutparkeren aan om stad leefbaar te houden’

© Kwinten Lambrecht

Parkeerexpert Eric Dubois ergert zich aan de parkeerchaos in de stad. Terwijl het aantal auto’s - en bewonerskaarten - elk jaar stijgt, doet hij zes concrete voorstellen zodat Brusselaars en pendelaars hun wagens op legale en betaalde parkeerplaatsen zouden stallen. En dat helpt ook tegen de files: zowat drie op de tien chauffeurs in Brussel cirkelen rond op zoek naar een parkeerplek.

Af en toe fietst Eric Dubois, de directeur van het Brusselse Parkeeragentschap, naar zijn kantoor in de binnenstad. “Dan zie je veel duidelijker hoe erg het gesteld is met het foutparkeren in de stad. Vaak is er geen sprake van parkeren, het is eerder de wagen ergens achterlaten. Daar moet dringend iets aan gedaan worden, al was het alleen maar voor de leefbaarheid van de stad.”

“De parkeerdruk in Brussel is enorm, net zoals in de meeste grote steden,” zegt Dubois. “De bevolking neemt toe, dat betekent meer auto’s in de stad, en ze vergrijst, dat betekent dat bestuurders die auto ook langer gebruiken. Daarnaast zijn er meer eenoudergezinnen en meer immigranten uit zuidelijke culturen, wat ook tot meer wagendruk leidt. Specifiek voor Brussel is dat er te weinig aandacht is besteed aan een gecoördineerd parkeerbeleid voor het hele grondgebied van het gewest.”

Dubois doet zijn voorstellen om de parkeerchaos het hoofd te bieden “als betrokken burger”, niet in naam van het agentschap waar hij hoofd van is.

"Ik denk aan zes concrete dingen. Eén: voer overal GAS-boetes voor foutparkeren in. Nu kan alleen de politie foutparkeerders beboeten, maar die heeft andere dingen te doen. Daardoor is de pakkans vrij klein. In sommige gemeenten is een GAS-reglement ingevoerd, waardoor ook parkeerwachten boetes kunnen uitdelen. Al het parkeertoezicht gebeurt dan door dezelfde groep. Dat maakt de situatie duidelijker, ook voor de bestuurders.” (lees verder onder de foto)

© sds

“Twee: handhaving is enorm belangrijk. Drijf het aantal controles op,” zegt Dubois, die vergelijkt met Antwerpen waar hij eerder het lokale parkeeragentschap leidde. “Ik heb de indruk dat daar misschien net iets minder foutgeparkeerd werd. Niet omdat de mensen fundamenteel anders zijn, maar omdat ze wisten dat ze kans maakten op een fikse boete. Chauffeurs moeten weten dat er intensieve controles zijn, vooraleer ze daar rekening mee houden. Anders krijg je de totale chaos die je nu ziet. Mensen laten hun auto achter op plekken waar dat niet mag, omdat ze weten dat ze daar geen kans lopen op de parkeerbonnen die ze op legale parkeerplaatsen wel kunnen krijgen.”

Te veel vrijstellingskaarten, en ze kosten te weinig
“Daarnaast zijn er ook meer structurele oplossingen nodig. Zo kom ik aan mijn derde punt: het gewest heeft nieuwe regels in het leven geroepen over het aantal vrijstellingskaarten voor bewoners, en de prijs van die parkeerkaarten, wat een heel positieve evolutie is. De besluiten verschijnen binnenkort in Het Staatsblad."

"Maar het aantal vrijstellingskaarten ligt volgens mij te hoog, en de prijs ervan nog veel te laag. Er is een financiële stimulans nodig vooraleer mensen overwegen om hun auto voortaan in een ondergrondse parkeergarage te stallen in plaats van op de straat. Nu zijn parkeergarages nog een stuk duurder.”

“Vier: de Brusselse regering moet zo snel mogelijk werk maken van de tienduizend plaatsen op pendelparkings die in het regeerakkoord staan. Begin volgend jaar beginnen de werkzaamheden aan Coovi in Anderlecht. Het aantal ‘park & ride’-plekken zal er stijgen van 200 naar 1.300. Hoeveel extra pendelparkings er bijkomen tegen het einde van de legislatuur weet ik niet, maar het staat zo goed als vast dat de tienduizend plekken nog niet allemaal gerealiseerd zullen zijn tegen 2019."

"Dat is ook een gevolg van de enorm lange termijnen voor bouwprocedures in Brussel. Mijn vijfde voorstel is daarom een oproep aan de Brusselse beleidsmakers. Kunnen ze voor publieke voorzieningen die in ieders voordeel zijn, zoals pendelparkings, geen verkorte bouwprocedures in het leven roepen?”

Dubois doet tot slot een oproep aan bedrijven en supermarkten om hun parking ‘s avonds open te stellen voor buurtbewoners. “Dat wordt in 2017 een prioriteit voor het Parkeeragentschap, maar het is niet makkelijk hen te overtuigen. We zullen eerst bedrijven contacteren in de gebieden waar de nood het hoogst is.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook