Vanaf woensdag kunnen autodeelbedrijven in Brussel hun aanvraag indienen om aan free-floating te doen. Daarbij zijn de deelwagens niet gebonden aan stations. De eerste van die wagens moeten in de herfst al rondrijden in Brussel.

De Brusselse regelgeving die free-floating mogelijk maakt, wordt op 1 juni van kracht. Daardoor kunnen geïnteresseerde bedrijven vanaf woensdag hun aanvraag indienen. Bij free-floating zijn de deelnemende auto’s niet gebonden aan stations, zoals nu het geval is bij bestaande systemen als Cambio of Zen Car. De wagens kan je opsporen via een app, terwijl je ze ook op een plaats naar keuze kan achterlaten.

Met het autodeelsysteem wil het Brussels Gewest het aantal geparkeerde voertuigen en voertuigen in circulatie verminderen. “Het is een nieuwe mobiliteitsoplossing voor de Brusselaars”, zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “Het is bovendien een heel toegankelijke dienst want klanten zullen betalen in functie van het aantal kilometers dat ze afleggen.”

Momenteel zijn er drie bedrijven die interesse tonen in het systeem: Car2Go, Zipcar en Drivenow. Cambio, de grootste bestaande autodeler, kijkt nog even de kat uit de boom.

Car2Go, waar autofabrikant Daimler achter zit, wil met zijn systeem tegen de herfst van dit jaar uit de startblokken schieten. “Wij zijn al actief in 30 steden, en we willen die expertise ook in Brussel doorzetten”, zegt Erik Van Den Heuvel van Car2Go. “Onze app biedt de gebruiker maximale vrijheid om een auto op te pikken en achter te laten waar hij wil. Bovendien kunnen Brusselse klanten ook beroep doen op onze diensten in pakweg Amsterdam of Stockholm.”

Het was al bekend dat Car2Go in Brussel geïnteresseerd was, maar het was wachten op de relevante regelgeving. “Dat is altijd een voorwaarde voor ons”, zegt Van Den Heuvel. “Ons hele systeem is gebaseerd op free-floating.”

In eerste instantie wil Car2Go beginnen met een vloot van 250 wagens. Drive Now denkt aan eenzelfde aantal, Zipcar aan "zeker 200".

Bij Zen Car, dat uitsluitend met elektrische voertuigen werkt, denkt men dan weer aan een hybride systeem. "We combineren daarbij ons bestaande aanbod met free-floating", zegt CEO Serge Starckman. "We zouden dan werken met ploegen die auto's recupereren om ze op te laden. Momenteel zit dat in de studiefase. Veel hangt af van de technologische ontwikkeling van de wagens. Uiteindelijk bekijken we wat het beste is voor de klant."

Het Gewest verplicht de operatoren wel om partnerships te sluiten met publieke of private parkings. Elk voertuig moet voorzien zijn van een abonnement voor publiek of privaat uitgebate parkings. Elke free-floating wagen zal voorzien zijn van een gewestelijke vrijstellingskaart die toelaat om overal in het gewest de wagen gratis te parkeren. De auto’s krijgen daarnaast ook een ecoscore en moeten voldoen aan strenge milieu-eisen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni