Parkeerplan Brussel-Stad: Andere coalitie, andere tarieven

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
06/03/2013
Marion Lemesre (MR), schepen voor het Parkeerplan in Brussel-Stad, spant zich in om het parkeerplan, dat in juni door de (vorige) meerderheid gestemd is, nog meer af te zwakken. "Maar de machtsverhoudingen binnen het college zijn wat ze zijn."

Lemesre stelde het nieuwe parkeerbeleid vorige woensdag voor in de gymzaal van het Athénée Emile Bockstael. Die zat voor de gelegenheid bomvol. Voor het eerst kregen de Lakenaars immers de kans hun zegje te doen over het plan. Dat is intussen hier en daar afgezwakt of - volgens Lemesre - 'verbeterd'.

In het oorspronkelijke plan werd zowat het hele grondgebeid van Brussel-Stad opgedeeld in groene (betalende) en blauwe zones. Na de verkiezingen ruilde de PS coalitiegenoot CDH in voor de autovriendelijkere liberalen. In het bestuursakkoord werd al meteen ingeschreven dat er, als toegeving aan de handelaren, een kwartiertje gratis geparkeerd kan worden, dat in Haren en Neder-over-Heembeek toch geen betalend of beperkt parkeren komt, en dat Laken-Noord en -Zuid één zone vormen waar de bewoners met een kaart hun auto overal kunnen achterlaten.

Intussen is er volgens Lemesre binnen het college ook een akkoord over de verlaging van sommige tarieven. De eerste bewonerskaart zal nog steeds tien euro kosten, de tweede honderd. Inwoners van de gemeente die nog een derde kaart willen of die in heel de stad vrij willen parkeren, kunnen een abonnement van 200 euro kopen. Dat was eerst 500 euro.

Ook de prijs van de professionele kaart is gehalveerd. Brusselse handelaren en bedrijven zullen voor hun pendelend personeel een abonnement van 375 euro kunnen kopen, geen 750 euro dus. "Het blijft een ramp voor ondernemers," zegt Anton Van Assche van middenstandsorganisatie Unizo. Hij begrijpt niet dat het college de gebruikers van de stad hard aanpakt terwijl de bewoners op geen enkele manier gestimuleerd worden om te zoeken naar andere oplossingen voor hun wagen. "Tien euro is veel te weinig."

Ook de leerkrachten en het crèchepersoneel van buiten de gemeente zijn nog altijd niet tevreden. Eerst was gezegd dat zij een abonnement aan 250 euro konden kopen om te parkeren in de stad. Dat wordt uiteindelijk 200 euro, deelde Lemesre mee. "Nog veel te veel," oordeelden de massaal aanwezige leraren.

Gewestelijk plan
De schepen kreeg ook vragen over het nakende gewestelijke parkeerplan. Waarom wacht Brussel-Stad niet tot dat van kracht is? In dat plan kost de bewonerskaart maar vijf euro, een lerarenabonnement 130 euro. Ook Lemesre vindt dat het parkeerbeleid beter gewestelijk geregeld wordt. Ze hoopt dat het regionale plan het ontwerp van Brussel-Stad nog meer zal afvlakken. Het liefst had ze het hele Brusselse parkeerplan afgevoerd, maar dat is tegen de gemaakte afspraken met de - machtigere - PS. Wel probeert ze er nog een laatste reeks aanpassingen door te krijgen: bepaalde betalende buurten - de grens met Jette bijvoorbeeld - omvormen tot blauwe zones. En andere wijken, zoals de Forumwijk en de straten rond het Koning Boudewijnstadion, helemaal uit het parkeerplan halen zodat pendelaars hun auto daar kunnen achterlaten.

Wanneer het plan in werking treedt, is niet duidelijk. Het moet eerst opnieuw goedgekeurd worden door de gemeenteraad en door het Gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken , Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni