© Wikipedia

Parkeerroute door de Vijfhoek

Kris Hendrickx
© brusselnieuws.be
17/01/2014

De ruggengraat van het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek wordt een centrale route die aan beide zijden van de centrale lanen de verschillende wijken verbindt. Of die route ook langs het Beursplein passeert is nog onduidelijk.

Voor een eerste versie van het circulatieplan is het nog wachten tot 31 januari van dit jaar. Dat is de deadline die burgemeester Yvan Mayeur (PS) vorige maand naar voor schoof.

Toch worden de contouren van dat plan langzaam duidelijk, vernam brusselnieuws.be. “De ruggengraat van het nieuwe plan wordt een soort centrale route, de parkeergeleidingsroute, die het verkeer langs de verschillende centrumwijken leidt”, zegt Ampe. "Langs die route wordt dan op verschillende parkeermogelijkheden gewezen."

“Die route verbindt de verschillende wijken. Je kan ze goed vergelijken met de P-route die ook in Gent is ingevoerd. Wie van het noorden naar het zuiden van de Vijfhoek wil zal dat dus nog steeds kunnen, maar het wordt ingewikkelder en zal langer duren dan langs de centrale lanen vandaag. We ontmoedigen dat scenario met ons plan.”

'Beursplein is groot'
Op de parkeergeleidingsroute – die zo weinig mogelijk verkeerslichten zal bevatten - wordt gestreefd naar een constante snelheid van zo’n 30 kilometer per uur. Of de route verkeer in een of twee richtingen zal toelaten is nog geen uitgemaakte zaak. Het is een van de kwesties die momenteel nog via computermodellen wordt bestudeerd.

Een van de scenario’s leidt de route voor doorgaand verkeer langs de Ortsstraat en dus ook het Beursplein om vervolgens de Anspachlaan te nemen. Nochtans zou de zone tussen dat Beursplein en de Brouckère net autovrij worden. “Ja, maar het Beursplein is groot”, zegt Ampe. “Als we die optie kiezen, zal het autoverkeer maar een deel van het plein innemen, een beetje zoals op de tekening van Luc Schuiten (u vindt het beeld in kwestie onder het artikel, red.)”

Eind januari wordt meteen ook gecommuniceerd over de eerste versie van het plan. Dat plan zal mogelijk uit verschillende scenario's bestaan. Uit tijdsgebrek begint de overlegronde met onder meer de MIVB pas daarna.

Ampe verwacht alvast hevige reacties. “Het wordt immers een plan waarin de huidige situatie radicaal wordt omgegooid. De bedoeling is dubbel: de autovrije zone fors groter - er komt minstens de helft bij - maken én de handel en andere activiteiten die er vandaag in het centrum zijn versterken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni