Dapperheidsplein Parking Wagens

Parking onder Dapperheidsplein: wie betaalt?

Bruno Schols
© Brussel Deze Week
12/03/2014

Van het Dapperheidsplein een mooie autoloze zone maken en daaronder een parking bouwen voor 250 wagens. Dat is het plan van de gemeente Anderlecht die de hele uitvoering ervan wil uitbesteden aan privé-investeerders. Maar welke investeerder hapt toe? En kost een privéparking de gemeente dan helemaal niets?

Met het betalend parkeren is het overdag wel mogelijk om een parkeerplaats te bemachtigen in Anderlecht, maar voor bewoners is een parkeerplaats vinden op sommige momenten een schier onmogelijke opdracht. Een ondergrondse parkeerplaats is dan de meeste logische oplossing. Dat moet zowel bewoners als bezoekers meer parkeergelegenheid bieden en het bovengronds parkeren verminderen.

Ook 130 Anderlechtsupporters zouden op wedstrijddagen gebruik kunnen maken van de parking. In een hap zou ook het Dapperheidsplein onder handen genomen worden én de aanliggende kruispunten. Voor dat alles wil de gemeente in zee gaan met een concessiehouder. Die zou dan instaan voor de werken en de verdere uitbating van de parking. Aan de deal is dan een erfpachtovereenkomst gekoppeld, wat erop neerkomt dat de gemeente na veertig jaar eigenaar wordt van de parking. Een op het eerste zicht aantrekkelijke win-winsituatie waarbij de gemeente enerzijds in één klap een verfraaid plein heeft en minder parkeerdruk en de concessiehouder – anderzijds- een parkeergarage waar hij veertig jaar lang munt uit kan slaan. Voor een gemeente als Anderlecht dat de eindjes moeizaam aan elkaar knoopt, klinkt dit als muziek in de oren. “We zullen na de openbare aanbesteding zien, welke concessiehouder de beste voorwaarden biedt. Maar gezien de financiële situatie van de gemeente is het uit den boze dat we zelf in een parking investeren,” zo laat bevoegde schepen Gaëtan Van Goidsenhoven (LB-MR) verstaan.

Historisch centrum
Dat ondergrondse parkeergarages altijd rendabel zijn, is een fabeltje, liet Thomas Bimson van parkeergarageuitbater Vinci eerder in deze krant al optekenen. Het geeft meteen ook aan waarom een aantal openbare aanbestedingen voor het bouwen van een parking onbeantwoord blijven en er dus bijvoorbeeld nooit een parkeergarage onder het Munthofplein is gekomen.

Of Parking Vaillance, zoals de parking in Anderlecht zou moeten heten, winstgevend kan zijn of op zijn minste break-even kan draaien, leggen we voor aan Stefaan Lumen. Hij is adviseur bij het adviesbureau Grontmij (Parkconsult), een autoriteit als het gaat om de rendabiliteitsstudies van parkeergarages. Hij onderschrijft voor een groot deel het verhaal van Bimson. “We hebben de situatie in Anderlecht natuurlijk niet bestudeerd, maar de kans is groot dat het grootste deel van de auto’s van de buurtbewoners zijn. Zij zouden dus de parking gebruiken, maar een ondergrondse parking bouwen kost geld, veel geld. Als je het per parkeerplaats wil berekenen zit je al snel aan een gemiddelde kostprijs van 35.000 euro per parkeerplaats. Als je dat op lange termijn wil verzilveren zou je voor een abonnement 2.000 tot 2.500 euro per jaar moeten vragen. Ik zie niet goed in hoe je dat als gemeente kan verantwoorden tegenover je kiezers. En is het realistisch dat je als bewoner zo’n duur abonnement zou moeten betalen. De vraag is ook of het historisch centrum, op wedstrijdavonden na, genoeg volk lokt om de parking voldoende te laten vollopen.”

Een iets prangender probleem ontstaat als de parking verlieslatend blijkt te zijn. “Een parkinguitbater zal zich altijd indekken tegen mogelijke risico’s en zal de verliezen altijd verhalen op de gemeente. Stel dat de concessiehouder er in het slechtste geval de brui aan geeft, staat de gemeente daar met haar verlieslatende parking.” Een plan dat op het eerste gezicht een gratis parking leek, wordt zo een financiële kater van jewelste. Daarom is het belangrijk om voordien een kosten-batenanalyse te laten uitvoeren door een onafhankelijke adviseur. Die kan je dan als referentie gebruiken om een private exploitant op de markt te zoeken. Voor de eerste spade in de grond wordt gestoken is het belangrijk af te spreken, wat er gebeurt indien de inkomsten lager uitvallen. Een private exploitant wil wel investeren in een private parking als hij weet dat het verlies gedekt wordt door de overheid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni