Pascal Smet: 'Nieuwe metrostellen maken automatisering Brusselse metro mogelijk'

© MIVB

De beslissing van de Brusselse regering om de metro te moderniseren, bevat niet langer een vaste deadline voor de automatisering van lijnen 1-5. De nieuwe metrostellen zullen het evenwel technisch mogelijk maken te gepasten tijde een metrolijn volledig te automatiseren. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) maandag in het Brussels parlement verklaard.

De oudste metrostellen in Brussel hebben stilaan hun levenseinde bereikt. De aanbesteding voor de aankoop van nieuw rollend materieel zal gebeuren onder de vorm van een kadercontract. Daardoor kan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB via opeenvolgende bestellingen tot zo'n 90 stellen bestellen, antwoordde minister Smet maandag in de commissie Infrastructuur op een interpellatie van Anne-Charlotte d'Ursel (MR).

"Ze zullen allemaal kunnen ingezet worden op halfautomatische of automatische modus", aldus Smet, die geen datum gaf voor de automatisering. In oktober vorig jaar luidde het nog dat de volledige automatisering een doel op lange termijn blijft, maar niet in de eerste tien jaar geraliseerd zal worden.

De eerste bestelling slaat op 43 metrostellen, die in twee schijven kunnen worden geleverd. De eerste schijf van 22 stellen staat geprogrammeerd om in te zetten op de lijnen 1-5, met als doel een verhoging van het aanbod en de vervoerscapaciteit.

Het budget in het meerjareninvesteringsplan voor de 43 metrostellen bedraagt 364,7 miljoen euro. Ten laatste in 2020 wordt de huidige veiligheidssignalisatie vervangen door een nieuw systeem van het type CBTC (Communication Based Train Control).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?