Pendelaars raken auto niet kwijt

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
03/11/2010
Wie vanuit Vlaanderen Brussel binnenrijdt, maar het centrum met de metro wil aandoen, staat voor een moeilijke zoektocht naar een overstapparking. Terminus Erasmus zorgt al zeker voor katers. Het kost de pendelaar 2.160 euro om 240 dagen per jaar te parkeren bij de metrohalte. En dan moet die ’s middags de auto ook nog even gaan verplaatsen.

S inds de opening van metrohalte Erasmus, op de grens tussen het Brussels en het Vlaams gewest, is het tekort aan overstapparkings bij de metro een heikel punt. Pendelaars uit het Pajottenland zoeken naar alternatieven, die niet worden geboden.

De verzadigde Postweg (Sint-Pieters-Leeuw), de Lenniksebaan (Dilbeek) en ander gps-sluipverkeer naar Anderlecht zorgen voor een trechter aan het Erasmusziekenhuis.
Het is hier ook zaak om de auto kwijt te geraken. Pas sinds kort zit een werkgroep aan tafel om het probleem uit te klaren. De Brusselse mobiliteitsministers Brigitte Grouwels en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (beiden CD&V) vertegenwoordigen daarin de betrokken gewesten. Brussel ziet soelaas in extra, kleine overstapparkings.

Op welk grondgebied die parkings moeten komen, is nu de vraag. Voor Vlaanderen zijn overstapparkings nog niet voorzien in het gewestplan. Bovendien werkt de gemeente Dilbeek met de Vlaamse Bouwmeester aan een masterplan om - onder meer - langparkeerders op Dilbeeks grondgebied te ontmoedigen.

Anderlecht hanteert ondertussen een strak parkeerbeleid. De gemeentelijke beleidsnota tot 2012 is duidelijk: het parkeerbeleid wil "pendelaars ontmoedigen hun auto langdurig in de buurt van metrostations te parkeren".

En daar begint de patstelling tussen gewesten en gemeenten. De eerste hindernis situeert zich over 1,3 kilometer van de Lenniksebaan (aan het Erasmusziekenhuis in Anderlecht), waar ongeveer 220 auto's kunnen parkeren. Sinds deze zomer staan die plaatsen opvallend 'leeg'. Er werden betaalautomaten geplaatst, maar die staan maximaal 4,5 uur parkeren toe. De twee aanpalende private parkings doen gouden zaken en staan zelfs overcapaciteit toe. Verderop, rond metrohalte Eddy Merckx, is een nieuwe blauwe zone geïnstalleerd: parkeren kan er tot... 4,5 uur. Een dagparkeerder kan de auto hier dus niet kwijt.

Wildparkeren
In 2003 wou toenmalig bevoegd minister Jos Chabert (CD&V) de overstapparking bij metrohalte Coovi op termijn uitbreiden van 200 tot 1.000 parkeerplaatsen. We zijn zeven jaar verder. Mobiel Brussel, beheerder van de overstapparking, bevestigt nu dat over een tweetal jaar een verdubbeling wordt overwogen tot 400 plaatsen. Inmiddels blijkt wildparkeren op die parking schering en inslag; de politie beboet sinds kort. "Wij gaan ervan uit dat de politie bevoegd is om dit op onze parking te doen, al is dit een grijze zone in de wetgeving waarover we in overleg zijn," stelt Mobiel Brussel. "Het is de bedoeling om enkel nog Mobib-klanten gratis toe te laten tot de parking zodra die pass algemeen in gebruik is."

Een laatste optie ligt al vijf metrostations weg van de gewestrand. Overstapparking Bizet heeft een capaciteit van 180 plaatsen. Het Brussels Gewest deed vorige maand een bevraging bij de pendelaars-parkeerders, met de vraag of zij het erg zouden vinden mocht de parking verdwijnen. De Grondregie, die het vastgoed van het Brussels Gewest beheert, is bezig de parking over te laten aan de gemeente Anderlecht. Op de aansluitende braakliggende terreinen is net een appartementenblok geplaatst en ook de overige braakgronden worden nu bebouwd. Vraag is wat Anderlecht met de kleine overstapparking gaat doen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni