'Professionalisering rijopleiding alleen is niet voldoende'

© Maarten Coosemans

"Professionalisering van de rijopleiding is een goede zaak en dat willen we sterk aanmoedigen. Maar professionalisering alleen is niet voldoende." Dat zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een reactie op de nieuwe Brusselse rijopleiding. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) vindt het schrappen van de oefenperiode dan weer "geen goed signaal".

Een van de mogelijkheden om volgend jaar in Brussel een rijbewijs te behalen, is om 30 uur les te volgen bij de rijschool en dan onmiddellijk examen te doen. De stageperiode vervalt bij dit opleidingstraject. "Onderzoek over heel de wereld toont aan dat ervaring opdoen en het ondersteunen van deze ervaring enorm belangrijk is. Daarom zien we in goed presterende landen (zoals Nederland, Oostenrijk, Duitsland...) dat men de leertijd juist gaat verlengen", stelt het BIVV.

"Het inschakelen van een begeleider na een initiële professionele opleiding en een regelmatige terugkoppeling tussen beiden levert volgens de Oostenrijkse ervaring de grootste winst met betrekking tot ongevallen bij jonge bestuurders"

"Ideaal gezien evolueert men naar een systeem van gradueel leren. Hierbij voorziet men verschillende fases waar de kandidaat-bestuurder veel ervaring moet doorlopen, telkens met minder beperkingen, alvorens hij een volwaardig rijbewijs kan verkrijgen. Een rijopleiding wordt dan meer een leerproces dan een voorbereiding op een examen", aldus nog het BIVV.

Internationale studies
Ook het VSV laakt de afschaffing van de oefenperiode. "De oefenperiode is ingebouwd om geleidelijk aan ervaring op te doen", zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer van de VSV. Iets wat cruciaal is om het risico op ongevallen door onervarenheid te verkleinen. "Een voldoende lange oefenperiode is erg belangrijk, zo blijkt ook uit internationale studies in bijvoorbeeld Noorwegen en Oostenrijk", aldus de woordvoerder.

Oefening baart kunst, ook bij autorijden. Studies hebben aangetoond dat de eerste 1.500 km bepalend zijn en men heeft dus alle belang bij een oefenperiode die lang genoeg duurt. "Op de app van de VSV (de 'rijbewijzer') is het streefdoel van de oefenperiode zelfs 3.000 km", beklemtoont de woordvoerder.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook