PS en Ecolo botsen over metro naar Schaarbeek

LV
© brusselnieuws.be
21/01/2013
Ecolo blokkeert de uitbreiding van de metro naar Schaarbeek en Evere. Dat zegt Ridouane Chahid, PS-vertegenwoordiger in het bestuur van de MIVB. "Ecolo is niet tegen de metro maar wil tegelijk een verbetering van het bovengrondse verkeer", reageert Evelyne Huytebroeck. Ook over gasbussen verschillen rood en groen van mening.

De Brusselse regering sprak zich al eerder uit voor een uitbreiding van het metronet vanaf het Noordstation richting Schaarbeek en Evere. Hoe, wanneer en met welk geld dat moet gebeuren is echter nog niet duidelijk. "De Brusselse regering moet dringend de knoop doorhakken en een tracé kiezen," zegt Ridouane Chahid nu in Le Soir.

In september vorig jaar presenteerden minister-president Charles Picqué (PS) en Beliris-voorzitster Laurette Onkelinx (PS) de resultaten van een haalbaarheidsstudie. Sindsdien heeft de Brusselse regering nog geen beslissing genomen.

Een nota gebaseerd op de conclusies komt binnenkort op de regeringstafel. "Op dit moment leggen we de laatste hand aan die nota, het is nu een kwestie van weken of maanden", zegt de woordvoerder van minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aan brusselnieuws.be.

Ecolo: 'Kunnen niet wachten op metro'
Volgens Chahid, zelf ook schepen van Mobiliteit in Evere, ligt Ecolo echter dwars. "Zij doen niets om de optie metro te concretiseren", klinkt het.

Huytebroeck reageerde via Twitter. "Ecolo is niet tegen de metro maar wil tegelijk snel een verbetering van het bovengrondse verkeer. De desinformatie moet stoppen."

"Wij stellen de metro zeker niet opnieuw in vraag, die maakt deel uit van het mobiliteitsplan Iris 2", zegt Jean-Rodolphe Dussart, Ecolo-vertegenwoordiger in het MIVB-bestuur, aan brusselnieuws.be. "Het probleem is dat de metro pas tegen 2022 operationeel kan zijn. Zo lang kunnen we niet wachten om het aanbod te verbeteren, daar moeten we nu werk van maken."

Ecolo wil op korte termijn het net van bus- en tramlijnen uitbreiden maar vooral performanter maken. "We moeten de capaciteit en de efficiëntie verhogen door meer eigen beddingen en verkeerslichtenbeïnvloeding. De voorbije jaren is op dat vlak te weinig gebeurd. Soms wil de gemeente niet meewerken, zoals Elsene voor bus 71, nota bene een gemeente bestuurd door de PS. Op de Kroonlaan hebben we met de aanleg van de busbaan de vertraging op lijn 95 verminderd met factor vijf."

Financiering
Op het kabinet-Grouwels wil men niet gezegd hebben dat deze of gene partij moeilijk doet. "Wij zijn oprecht blij dat de PS zich helemaal achter de uitbreiding van de metro schaart", klinkt het. "Maar wij verwachten ook dat Beliris snel kleur bekent wat de financiering betreft, want de investering gaat de financiële draagkracht van het Gewest te boven."

Volgens de studie van Beliris zou de metro naar Schaarbeek en Evere 800 miljoen euro kosten.

Chahid zet ondertussen de deur open voor de inbreng van privégeld. "De publieke actoren zullen het niet alleen kunnen."

Gas versus diesel
Ook over de aankoop van nieuwe bussen verschillen PS en Ecolo overigens van mening. Volgens Chahid zijn gasbussen te duur.

"Mijn collega is blijkbaar slecht geïnformeerd, want de hogere kostprijs van gasbussen wordt over de jaren ruimschoots gecompenseerd door de lagere brandstofprijs en de lagere onderhoudskost", aldus nog Dussart. "Bovendien is gas veel minder schadelijk voor het milieu. De MIVB moet hier het goede voorbeeld geven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni