Reclamebureau BBDO: 'Geen incidenten meer'

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
14/12/2011
Na de mediastorm waarin het reclamebedrijf BBDO terecht was gekomen, gaan de zaken er goed. De criminaliteit is nagenoeg verdwenen en het bedrijf wil zeker in Molenbeek blijven. Al moet daarvoor een zekere tol betaald worden.

BBDO-directeur Johan Vandepoel: "Sinds de mediastorm in de zomer is gaan liggen, gaat het goed met ons bedrijf. Op enkele lichte gevallen van criminaliteit na zijn er geen werknemers meer bedreigd en zijn er geen inbraken meer geweest. Maar we hebben dan ook wel onze maatregelen genomen: er is permanent bewaking overdag, onze parkeerplaats is gereserveerd voor ons vrouwelijk personeel en er is een pendeldienst naar de bus- en metrohaltes in de buurt."

Vandepoel ontkent dat het bedrijf zich op die manier 'ingegraven' zou hebben. "Onze werknemers zijn niet meer bang, en zo moet het." De directeur zegt dat verhuizen uit Molenbeek niet meer aan de orde is. "We hebben de alternatieven afgewogen, maar de verbeterde situatie heeft ons doen beslissen te blijven. We houden van ons gebouw, een prachtig oud magazijn volledig aangepast aan onze behoeften, en het zou zonde zijn dat te moeten inruilen voor een standaard modern kantoor."

Ook is Vandepoel meer te spreken over de politie en over het gemeentebestuur. "Ik heb burgemeester Philippe Moureaux (PS) een paar maal ontmoet, en er zijn ook extra agenten bijgekomen in Molenbeek."

Maritiemwijk
In maart publiceerde Brussel Deze Week een artikel over de problemen bij het Belgische filiaal van het reclamebedrijf Batten, Barton, Durstine & Osborn. Sinds ze in 1999 neerstreken in de Scheldestraat in Sint-Jans-Molenbeek, konden ze al meer dan 150 criminele feiten turvent, gaande van auto-inbraken tot bedreigingen van het personeel. De druppel die de emmer deed overlopen waren enkele gevallen van fysieke agressie tegen werknemers, in één geval zelfs met een revolver. Het bedrijf maakte er in deze krant dan ook gewag van dat het op langere termijn weg wilde uit de gemeente als er geen beterschap zou komen.

Het duurde nog een tijdje voor de affaire-BBDO de nationale media haalde, meer bepaald tot een uitzending in het Radio 1-programma Peeters en Pichal. Een storm stak op. Burgemeester Philippe Moureaux (PS) was kop van Jut, zeker in de Vlaamse kranten. Hij erkende toen wel de problemen, maar haalde op een zeer emotionele persconferentie nadien toch ongemeen hard uit naar kritische journalisten. Volgens de Franstalige socialist werden de affaires met BBDO (en Mortierbrigade, zie onder) gebruikt om Molenbeek af te schrijven als een criminele gemeente met een probleembevolking en een gemeentebestuur dat de veiligheid niet garandeert. Allemaal leugens, zei Moureaux.

Mortierbrigade, een ander communicatiebureau, is ondertussen wel verhuisd uit Molenbeek. Naar Schaarbeek. Volgens de directie daar maakte een combinatie van factoren de vlucht uit Molenbeek nodig: te weinig ruimte, maar ook criminaliteit, vandalisme en herrie die niet aangepakt werden. Mortierbrigade zat in de Rotterdamstraat, net als BBDO in de zogenaamde Maritiemwijk gelegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Samenleving, Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni